tag:blogger.com,1999:blog-18526976.post6116366560906598968..comments2024-02-10T10:30:17.633+02:00Comments on Granpa Igor: Tyhmiä kysymyksiä autoilustaIgorhttp://www.blogger.com/profile/03554935394465432564noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-18526976.post-1738964178151596002010-12-05T17:36:09.966+02:002010-12-05T17:36:09.966+02:00"Nyt olen autotalliton ja kauhulla ajattelen ..."Nyt olen autotalliton ja kauhulla ajattelen ensi talvea. Kas kun ehdin lähes kymmenen vuotta nauttia autotallista/hallista autolla töihin, jossa myös tuo autohallin ihanuus.<br />"<br /><br />Älä hätäile. Nykyään omaat kuitenkin "Auton" joka talvehtii jopa paremmin ilman tallia...Ilja Proninnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-18526976.post-80591245571696844332010-10-07T10:39:50.994+03:002010-10-07T10:39:50.994+03:00Pablo: Juu, tuostahan se tietenkin johtuu. Enpä tu...Pablo: Juu, tuostahan se tietenkin johtuu. Enpä tullut noin yksinkertaista selitystä ajatelleeksi. Kas kun meillä Suomessa on sellainen bensa-asema aika harvinainen että mittari olisi suoraan jalkakäytävän reunalla. Ulkomaillahan niitä näkee. Aika luontevaa tankkaamista ajatellen.<br /><br />Tästä kuitenkin tulee heti jatkoihmettelyä. Ratti osataan valmistaa kohdemaan mukaan vasemmalle tai oikealle. Ilmeisesti polttoainesäiliön täyttöaukon puolisuus olisi paljon vaikeampi (vaatisi isoja korimuutoksia?) ja siksi kalliimpi. Ja ehkä kuitenkin samalla vähäpätöisempi.<br /><br />Aina sitä kysyessä viisastuu.Igorhttps://www.blogger.com/profile/03554935394465432564noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-18526976.post-13762582571003652052010-10-06T22:21:23.656+03:002010-10-06T22:21:23.656+03:00Kai silläkin on joku merkityksensä, että Japanissa...Kai silläkin on joku merkityksensä, että Japanissa on vasemmanpuoleinen liikenne?Pablonoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-18526976.post-30626945995265399822010-10-06T17:05:42.642+03:002010-10-06T17:05:42.642+03:00KT: Onneksi tuo kojetaulun symboli selviää kertavi...KT: Onneksi tuo kojetaulun symboli selviää kertavilkaisulla omasta autosta eikä siitä siten tarvitse tulla mitään pakkoneuroottista liikenteessä vahtimistoimintaa :)<br /><br />Mutta voi sitä kytätä jos on taksissa tai jonkun tutun autossa.Igorhttps://www.blogger.com/profile/03554935394465432564noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-18526976.post-7365270804625701942010-10-06T16:45:24.118+03:002010-10-06T16:45:24.118+03:00Kojetaulun tankkimerkin symbolin letku on toisissa...Kojetaulun tankkimerkin symbolin letku on toisissa vasemmalla ja toisissa oikealla puolella. Arkikokemuksen mukaan japseissa letku oli aiemmin vasemmalla puolella ja euroautoissa oikealla - noudattaen siis tankkiaukon sijaintia. Nykyisin se on enää kuriositeetti.Kumitonttuhttps://www.blogger.com/profile/16384728864925140837noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-18526976.post-36207984425194685792010-10-06T14:45:13.555+03:002010-10-06T14:45:13.555+03:00KT: Kiitoksia vastauksesta, nyt voin ryhtyä pakkon...KT: Kiitoksia vastauksesta, nyt voin ryhtyä pakkoneuroottisesti liikennevaloissa tarkastelemaan edellä olevan auton pakoputken sijaintikohtaa. Näin varmistan että maailmanjärjestys on kansallisesti aina kohdallaan eikä siinä ole elämää häiritseviä poikkeuksia.<br /><br />Kytkimen kulumisen suhteen kertomasi minunkin tiedossa oleva tieto "niitähän saa uusia kaupasta" ei suuremmin lohduta. Onneksi et väittänytkään että niitä saisi kaupasta halvalla ;) ainakaan tällainen nörtti-mämmikoura. Olen joskus vuosia vuosia sitten eräässä autossa teettänyt kytkinremontin ja aika tyyristä lystiä se oli.<br /><br />Käsijarrun jumiminen on aika tuttua. Kun edellisessä asunnossa pidin autoa autotallissa niin jo parin päivän seisottaminen - niin siis auton autotallissa ;) riitti jumittamaan käsijarrun. Tosin irtosi helposti heti kun lähdin liikkeelle.<br /><br />Nyt olen autotalliton ja kauhulla ajattelen ensi talvea. Kas kun ehdin lähes kymmenen vuotta nauttia autotallista/hallista autolla töihin, jossa myös tuo autohallin ihanuus.<br /><br />Onneksi lämmityksen pistorasia on uudessa paritaloasunnossani ihan ulko-oven vieressä ja asunnossa on sille sisäkytkin eteisessä. Ehkä pärjään sillä. Tai pakkohan se on kun ei ole vaihtoehtoja.Igorhttps://www.blogger.com/profile/03554935394465432564noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-18526976.post-16634466992546102622010-10-06T07:50:05.117+03:002010-10-06T07:50:05.117+03:00Myös pakoputket ovat jaappanilaisissa autoissa apu...Myös pakoputket ovat jaappanilaisissa autoissa apumiehen puolella kun taas euroautoissa kuskin puolella. Jenkeissä tankkiaukko usein kuskin puolella mutta niin myös pakoputki. Putken sijainti liittynee siihen, että se ei olisi jalkakäytävän puolella ja tankkiaukon sijoittelu liittynee yleiseen tapaan. Keski-Euroopassa ja Japanissa huoltoasemat ovat nimittäin todella ruuhkaisia. Kun tankkiaukko on samalla puolella kuin muissa, jonottaminen on nopeaa. Jos aukko on eri puolella, joudut peruuttamaan jonossa. Joissain pikkusitikoissa on japanilaiseen tyyliin tankkiaukko kuskin puolella, koska auto on suunniteltu yhteistyössä japanilaisten kanssa.<br /><br />Kuten varmaan tiedät, kytkinlevyt kuluvat aina kun painat kytkintä. Kytkintä painamalla levyt eivät irtoa kokonaan toisistaan, vaan ne hankaavat toisiaan samaan tapaan kuin jarrupalat hankaavat jarrulevyä koko ajan. Sinänsä sillä ei ole mitään väliä (siis kytkimen kulumisella), koska niitähän saa uusia kaupasta, joten herra on hyvä ja ajaa miten parhaaksi näkee. Käsijarrua on hyvä käyttää säännöllisesti ettei se jumitu, mutta ei kuitenkaan niin, että auto jätetään käsijarrun varaan yön yli tai koko päiväksi. Se voi jumittaa kiinni kokonaan tai ruostuttaa levyyn jarrutettaessa ikävästi tärisyttävän juovan.Kumitonttuhttps://www.blogger.com/profile/16384728864925140837noreply@blogger.com