13.6.2009

Elisan järkyttävä vikailmoituspalvelu

Yritin lauantai-iltana n klo 19 aikaan soittaa Elisan kännykkäliittymästä sisarelleni Elisan lankapuhelinliittymään. Olin soittanut kyseiseen numeroon tuntia aikaisemmin ihan normaalisti.

Useisiin tunnin aikana tekemiini soittoyrityksiin saan koko ajan vastauksen: valitsemaanne numeroon ei saada yhteyttä. Kännykkäliittymään soittaessani olen saanut tuollaisia ilmoituksia ennenkin mutta en koskaan yrittäessäni soittaa lankapuhelinliittymiin.

Niinpä etsin netistä Elisan vikailmoitusnumeron. Monen vaihtoehdon ja 15 minuutin odottelun jälkeen saan kuitenkin puhelimeen ihan oikean ihmisen, kohteliaan ja ystävällisen tuntuisen mieshenkilön.

Selostin ongelman suhteellisen lyhyesti ja ytimekkäästi.

Kaveri oli edelleen ystävällinen ja ehdotti että olisiko siellä ehkä puhelin rikki tms vika. Siihen en voinut muuta kuin todeta että ainakin tunti sitten vielä toimi ihan moitteetta kun olin siihen numeroon soittanut.

Seuraavat tarjotut vaihtoehdot alkoivat jo sitten 'keittää' pääkopassani. Puhelimen haltijan eli sisareni olisi pitänyt tehdä itse vikailmoitus. Kun kerroin että miten hän voisi tehdä vikailmoituksen jos hän ei tiedä puhelimen olevan rikki? Vastaus eli soittaisi kännykästä. Heheh - oletetaanko Elisassa virallisestikin että kaikilla on kännykkä vai oliko kyse vain josta nuorukaisesta joka uskoo kaikkien ihmisten nykyään omistavan kännykän. Kun kuuli missä ko puhelimen haltija asui pääkaupunkiseudulla niin kertoi että siellä on Elisalla myymälä jossa voidaan testata lankapuhelinkoneen toimivuus kun vie puhelimen sinne mukanaan. Ihmettelinkin, että onko se myymälä auki lauantai-iltaisin tai seuraavan päivänä sunnuntaina.

Kun sitten kysyin että onko mahdotonta tehdä vikailmoitus sain siihenkin vastauksen: jos vikailmoitus on asiakkaan laitteissa veloitetaan 'turhasta' vikailmoituksesta. Siinä vaiheessa vanhana asiakaspalveluihmisenä alkoi minulla jo ns keittää yli. Kysyinkin että ketä he oikein sitten veloittaisivat? Minuako 'tarpeettoman' vikailmoituksen tekijänä vai puhelimen haltijaa joka ei koko viasta tai vikailmoituksesta tiennyt mitään?

Kaveri testasi pääsyä ilmoittamaani puhelinnumeroon ja totesi itsekin että numeroon ei pääse eikä hänenkään testi (minkähänlaiset Elisan viikonlopulla palveluksessa olevilla päivystäjillä on käytettävissään?) osannut sanoa missä vika on.

Siinä vaiheessa totesinkin että onko todella mahdotonta että hän tekee vikailmoituksen? Vakuutin että en ole höyrypää ja minulla on toki syytä huoleen. Asunnossa jossa on toimimaton puhelin asuu kaksi yli 70 vuotiasta ihmistä. Sinänsä ihan täysijärkisiä ja hyväkuntoisia, mutta jos he eivät tiedä puhelimensa edes olevan epäkunnossa niin jossain hätätilanteessahan sellainen voisi olla suorastaan katastrofaalista.

Itse asiassa ei kaveri edes kiistänyt ettenkö olisi ollut ihan oikeassa sekä vikailmoitukseni että huomenaiheeni kanssa. Minä vielä totesin että jos vika onkin heillä jossain niin minähän olen tehnyt heillekin palvelun vaivautuessani jonottamaan heidän vikailmoitusnumeroonsa yli 15 minuuttia vain saadakseni tehdä vikailmoituksen.

Lohdutin vielä kaveria ja sanoin että eihän vika hänen ole ja että en minä hänelle henkilökohtaisesti mitenkään vihainen ole. Hänellä on varmaan kaavamaiset ohjeet joiden mukaan pitäisi toimia mutta onhan hänen esittämänsä näkökohdat jotenkin aivan kohtuuttomia ja kyllä kai hiukan tervettä järkeäkin voisi käyttää. Ilmoitin myös tekeväni valituksen Telehallintokeskukselle jos hän ei tee pyytämääni vikailmoitusta.

Ja ilmoitin myös että vaikka vikailmoitukseni olisi ollut 'turhakin' niin tuskin Elisa nimisen ja kokoisen yrityksen tulos siitä suuremmin olisi kärsinyt.

Vastausta en enää jäänyt odottamaan vaan kiitin ja suljin puhelimen.

Sisarellani on käytettävissään kännykkä. Vaikka hän ei mikään aktiviinen kännykän käyttäjä ole niin useimmiten hänellä on kännykkä kuitenkin päällä kotonakin. Ja kun kännykän akku oli jonkin aikaa sitten aika huono niin minä vaihdoin hänelle akun uuteen jossa lataus säilyy 2-3 päivää.

No onneksi kännykkä oli päällä ja sisareni vastasi puheluun. Kerroin puhelimen viasta ja pyysin että hän yrittäisi siitä soittaa minulle. Hetken kuluttua hän olikin soittanut minulle mutta satuin juuri silloin olemaan muualla enkä kuullut olohuoneen pöydälle jääneen kännykkäni soimista. Kun tulin puhelimen ääreen huomasin puhelun tulleen sisareni lankapuhelimesta ja menneen puhelinvastaajaani.

Soitin sisarelleni lankapuhelimeen ja puhelu yhdistyi ihan normaalisti. Sisareni oli hiukan ihmetellyt kun puhelu oli mennyt puhelinvastaajaani mutta oli siitä ymmärtänyt kuitenkin puhelimen toimivan. Vika paljastuikin, että hänen puhelimensa kuuloke ei ollut kunnolla paikallaan. Eli vika ei ollut Elisan verkossa joten vikailmoitukseni oli Elisan näkökulmasta 'turha' ja heidän vastuualueensa ulkopuolella.

Ihmettelen tosin edelleenkin että minun käsitykseni mukaan puhelimen pitäisi kertoa äänimerkillä 'numero on varattu' jos kuuloke ei edellisen puhelun jäljiltä ole pudonnut paikoilleen.

Kaikesta huolimatta olen edelleen sitä mieltä että Elisan palvelu on suorastaan ala-arvoista erityisesti kun ajattelen mitä kaikkia lähes mahdottomia vastauksia ehdin saada vaihtoehtoihini.

3 kommenttia:

  1. Pitää kaverin kunniaksi mainita että teki vikailmoituksen ja sain siitä tekstiviestillä tiedon.

    Kun ongelma korjaantui ilmoitin tekstiviestillä heti että on jo kunnossa ja kiitin.

    Kaverilla oli selvästi älliä asiakaspalvelusta. Poikkesi saamistaan määräyksistä kun ymmärsi etteivät niitä voinut soveltaa juuri siinä tilanteessa järkevästi.

    Tulee mieleen eräs aikaisemmin hehkuttamani englanninkielinen Barry Schwartzin TED:issä pitämä esitelmä palvelusta 'Practical Wisdom'
    http://www.ted.com/index.php/talks/barry_schwartz_on_our_loss_of_wisdom.html

    VastaaPoista
  2. Mitä se vikailmoitus olisi auttanut. Aivan varmasti aikaisintaan maanantaina olisi huoltomiehet aktivoituneet.

    VastaaPoista
  3. Anonyymille: Paljon vioista on nykyään sellaisia että niitä jostain valvomosta kyetään korjaamaankin. Se nyt lienee selvää että jos vikailmoituksen tekemisen jälkeen todetaan että vika ei koske kovin laajaa käyttäjämäärää tai todennäköisesti vain yhtä asiakasta eikä vikaa voida etäteitse vaivatta paikallistaa ja korjata niin ongelma voidaan lykätä arkeen.

    Minä purnasinkin sitä että kaveri ei aikonut edes tehdä mitään vikailmoitusta jne koska hänen saamansa ohjeet ovat ilmeisesti juuri niin tylyt ja tyhmät kuin yritin kuvata. Olen melkoisen varma että viikonloppuisinkin puhelinliikenteen toimivuutta päivystää jonkinlainen tekninen porukka. Eikä tämä puhelua vastaanottanut kaveri ollut sellainen.

    Mutta kaveri käytti tervettä järkeä ja ilmeisesti poikkesi määräyksistä. Toivottavasti ei saanut siitä haukkumisia.

    Jos Anonyymi on englannintaitoinen niin suosittelen lämpimästi kuuntelemaan ja katsomaan TED:iin viittaavan linkin jonka laitoin 1. kommenttiini. Siinä Barry Schwartz mielestäni kuvaa miten tärkeää palveluammatissa on järjen käyttö eikä orjallinen joskus tyhmiksi osoittautuvien määräysten noudattaminen.

    VastaaPoista