18.6.2009

Terveyskeskukset ohjaavat asiakkaita harhaan

Kuulin jännästä tapauksesta Vantaalta joka kuvaa hyvin yleisemminkin terveyskeskusten tapaa ajaa oikeuksistaan tietämätön asiakas yksityiselle sektorille.

Yleinen tapahan on ilmoittaa asiakkaalle vain yksinkertaisesti 'ei ole aikoja'. Jos asiakas sellaisen ilmoituksen edessä perääntyy ja hakeutuu yksityiselle lääkäriasemalle niin ehkä piilotavoite on saavutettu. Jos potilas on sitkeä ja tuntee oikeutensa eikä tyydy tuohon vastaukseen niin löytyyhän sieltä aikoja. Kyse on vain eräänlaisesta automaattisesta 'sitkeysseulasta. Saadaan nöyrimmät suoraan pois jonoista yllättävän helposti. Kutsun tätä myös kyynärpäätaktiikkayhteiskunnaksi.

Nyt kuulemani Vantaan tapaus ei hämmästyttänyt mutta oli mielenkiintoinen. Eläkeläinen kääntyi terveyskeskuksen hammashuollon puoleen ja hoito alkoi terveyskeskuksessa. Osittain minä olen tähän 'osasyyllinen' koska olin neuvonut tätä eläkeläistä kääntymään terveyskeskushammaslääkärin´puoleen.

Mutta sitten hammaslääkäri hoitoprosessin aikana törmäsi ongelmaan johon hänen ammattitaitonsa ei riittänyt ja tarvittiin hammaskirurgin pätevyyttä. Potilaalle kerrottiin ongelmasta. Eihän siinä mitään erikoista ole että yleislääkäri törmää ongelmaan johon tarvitaan erikoislääkäriä. Eikä kaikissa terveyskeskuksissa varmaan olekaan kaikkia erikoistaitoja. Mutta ainakin minun ymmärrykseni mukaan julkinen terveydenhuolto ostaa tarvittavan avun muualta. Mistä, niin se on järjestelykysymys.

Mutta sitten tapa miten ongelma ratkaistiin olikin mielenkiintoinen. Terveyskeskus kertoi asiallisesti että nyt tarvitaan hammaskirurgia ja antoi potilaan valittavaksi luettelon lähiseudulla näistä erikoislääkäreistä.

Hammaskirurgi hoiti osuutensa ja potilas kävi hänen vastaanotollaan kaksi kertaa. Ja sitten tarkoitus oli jatkaa hampaiston hoitoa terveyskeskuksen hammaslääkärillä.

Sitten tulikin minun mielestäni se kummallinen juttu: yksityinen hammaslääkäri laskutti suoraan asiakkaalta palveluistaan noin 500 euroa. Kun minä kuulin tämän eläkeläiseltä aloin hiukan ihmetellä eikä hän ollut saanut terveyskeskuksesta lähetettä ja terveyskeskuksen alihankinta/osto/maksusitoumusta tai oliko hänelle edes informoitu että tämä ei sitten sisälly mitenkään terveyskeskuksen palveluihin ja potilas joutuu maksamaan ehkä huomattavatkin hammaslääkäripalkkiot itse.

Potilas oli saanut ainoastaan 'lähetteen' vai mitenkä tässä tapauksessa sellaista ongelman kuvausta pitäisi nimittää jossa terveyskeskuksen hammaslääkäri kuvaa kirurgikollegalleen ongelmaa. Mitään varoitusta tai huomautusta mahdollisesti kalliistakin hoidosta ei käsittääkseni ollut annettu.

Ei tämän näin pitäisi toimia.

Helsingissä hoidettiin terveyskeskuksen hammashoidon potilasjonot muutama vuosi sitten kuntoon ostamalla tarvittavat lisäresurssit yksityisiltä hammaslääkäreiltä eli potilaat saivat terveyskeskukselta maksusitoumukset yksityisille hammaslääkäreille. Eikä näitä rajattu mitenkään vain köyhiin eläkeläisiin vaan kaikki jotka kääntyivät terveyskeskuksen puoleen saivat sieltä tarvittavat hoidot joko suoraan tai alihankintoina yksityisiltä hammaslääkäreiltä.

Näin tässä Vantaan tapauksessakin oli pitänyt toimia.

Kun kerroin tästä tälle eläkeläiselle hän kilttinä ja nöyränä normaalikansalaisena vain totesi että hän on jo maksanut tuon 500 euron laskun.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti