tag:blogger.com,1999:blog-18526976.post3588254077806949371..comments2024-02-10T10:30:17.633+02:00Comments on Granpa Igor: Finnair leikittelee työsopimuslain EU tason porsaanreiälläIgorhttp://www.blogger.com/profile/03554935394465432564noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-18526976.post-59185745177438072612012-05-24T21:54:35.091+03:002012-05-24T21:54:35.091+03:00Hyvä, että pidit puolesi ko. keississä ja avustit ...Hyvä, että pidit puolesi ko. keississä ja avustit vielä tiedoillasi muitakin. Aika moni menee ihan puihin tuossa tilanteessa ja nöyryytettynä poistuu sivuvasemmalle. Ja tuossa iässä siis lopullisesti. Valitettavasti.Pirjonoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-18526976.post-22429595225477493022012-05-24T01:19:41.469+03:002012-05-24T01:19:41.469+03:00KT: YT-laki on ihan kädetön. V-mäinen työnantaja v...KT: YT-laki on ihan kädetön. V-mäinen työnantaja voi tehdä lähes mitä tahansa jos menettelee taitavasti eikä koko YT-lakia edes tarvitse rikkoa. Työntekijöiden edustajia joutuu työnantaja kuuntelemaan mutta mitä sitten? Ei laki vaadi työntekijöiden mukaan toimimista - vain kuulemista. YT-lakia ehkä rikotaan paljon kun ei tiedetä että se on oikeasti ihan kädetön. Aitoa ja hyödyllistäkin YT-menettelyä ei voi lain voimalla määrätä tapahtuvaksi. <br /><br />Mutta eri mieltä olen näkemyksestäsi <i>'...eihän yritys, joka ei ota työntekijöidensä etua huomioon, kovin kauaa markkinoilla kukkoile'</i>. Kunhan yritys on vain riittävän iso niin näyttäisi kykenevän vuosikausia kyykyttämään mielin määrin työntekijöitään. Eli minkälainen ajanjakso on mielestäsi kovin kauan? Vasta sitten kun henkilöstön tyytymättömyys alkaa heijastua asiakkaidenkin tyytymättömyytenä saattaa vielä mennä monta monta vuotta ja vaatia jopa ihan pohjakosketuksenkin ennen kuin omistaja keksii vaihtaa komentosillalta väen. Ai että tuo komentosilta/konemiehet vertailu oli herkullinen. Maiskuttelin sitä suussanikin useita tuntejä myhäillen.<br /><br />Minäkin muistuttelin kerran valtioenemmistöisen yrityksen 100% omistaman tytäryhtiössä kun puhuttiin omistajan tahdosta, että eihän ne emoyhtiön valtaa käyttävät palkolliset johtajat mitään omistajia ole. He ovat vain kaapanneet omistajien vallan.<br /><br />Finnair on omituinen hybridi. Miksi sen hallitus- ja ja muita hallintopaikkoja poliitikot janoavat kilvan on ihan selvä: Sieltä saa perheelleen mukavat vapaalippuedut palkkioittensa päälle.Igorhttps://www.blogger.com/profile/03554935394465432564noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-18526976.post-83065342747777578532012-05-23T17:11:36.322+03:002012-05-23T17:11:36.322+03:00Yt-laki on kuulemani mukaan Suomen rikotuin laki. ...Yt-laki on kuulemani mukaan Suomen rikotuin laki. Koko homman ajatus on, että johto pakotetaan kuuntelemaan työntekijöitä. Valitettavasti, sekään, ajatus ei pakolla etene eikä toteudu. Parempi olisi antaa markkinoiden hoitaa sekin tehtävä, koska eihän yritys, joka ei ota työntekijöidensä etua huomioon, kovin kauaa markkinoilla kukkoile.<br /><br />Tuo ikäsyrjintä on alkanut itseäkin tässä välillä mietityttämään. Jos keskijohto koostuu keski-ikäisistä, he yleensä näkevät asiat puhtaasti nimellisen palkkasumman mukaan, kun taas iäkkäillä työntekijöillä tuottavuus on ihan toista luokkaa. Puhumattakaan heidän vaikutuksestaan työilmapiiriin, kun ovat nähneet ja kokeneet erilaisia aikoja ja "muutosprojekteja". Iäkkäät ovat vaikeammin peloteltavissa ja uhkailtavissa, kun on kertynyt kokemusta hyvästä ja huonosta johtamisesta.<br /><br />Yhdessä yt-neuvottelussa työntekijöiden edustaja sanoi aika hyvin, että olisiko parempi vaihtaa komentosillan porukka kuin konemiehet, kun alus ei koskaan saavu perille. Että näettekö te edes niitä viittoja siellä väylällä...Kumitonttuhttps://www.blogger.com/profile/16384728864925140837noreply@blogger.com