tag:blogger.com,1999:blog-18526976.post753728709175558955..comments2024-02-10T10:30:17.633+02:00Comments on Granpa Igor: Romaninaisten kansallispuku ja muut etniset vähemmistötIgorhttp://www.blogger.com/profile/03554935394465432564noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-18526976.post-28399328782366428682011-10-25T10:13:30.654+03:002011-10-25T10:13:30.654+03:00Ei pitäisi joutua. Voisihan muu yhteiskunta tulla ...Ei pitäisi joutua. Voisihan muu yhteiskunta tulla vastaan jos tekisivät itse ensin jotain mutta ei nyt.<br /><br />Sisäryhmämoraalista kirjoitin 2006 <a href="http://kansankokonaisuus.blogspot.com/2006/11/juutalaisuus-ers-sisryhmideologia.html" rel="nofollow">tässä</a>. McDonald on juutalaisuuden tutkija joka kaivaa verta nenästään. En usko ihan kaikkiin sen juttuihin mutta kyllä se on äärimmäisestä poliittisesta epäkorrektiudestaan huolimatta saanut hyvät arvostelut kirjoistaan juutalaistenkin taholta - osittaisena poikkkeuksena viimeisin.<br /><br />Kirjan esipuhe käsittelee monia ryhmiä jotka ovat pitäneet kiinni tavoistaan - hyvässä tai pahassa - <a href="http://fi.wikipedia.org/wiki/Hutteriitit" rel="nofollow">hutteriitit</a> ovat ilman muuta mielenkiintoisin porukka.Jukka Aakulahttps://www.blogger.com/profile/05994987384558497406noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-18526976.post-71956048243707732572011-10-23T17:51:58.632+03:002011-10-23T17:51:58.632+03:00Jukan johtopäätökset ovat teräviä. Huomaa että hän...Jukan johtopäätökset ovat teräviä. Huomaa että hän on pohtinut asiaa. Käsitteenä tuo sisäryhmämoraali oli minulle uusi. Mutta mielenkiintoinen. Totta kai olen samaa mieltä, että on mustalaisten oma asia päättää miten pukeutuvat. Mutta sitä en ymmärrä miksi muun yhteiskunnan pitäisi sitten rakentaa suojatyöpaikkoja tuollaisten krinoliinihameiden (miksi siellä poimuissa muuten on niitä salataskuja niin paljon?) käyttäjille, joilla ehkä ei ole edes mitään ammattikoulutusta. Joku tolkku sentään monikulttuurisuusvaatimustenkin esittämisessä.Igorhttps://www.blogger.com/profile/03554935394465432564noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-18526976.post-23226649945481958122011-10-23T14:41:39.982+03:002011-10-23T14:41:39.982+03:00Olen konservatiivi ja traditionalisti enkä kritiso...Olen konservatiivi ja traditionalisti enkä kritisoi tuollaisia vaatetuskäytäntöjä ainakaan siinä mielessä että edellyttäisin että mustalaiset niitä muuttaisivat.<br /><br />Mutta juttu on kyllä niin että mustalaiset ovat ensi sijassa ihan itse vastuussa siitä, että he pärjäävät muiden kanssa. Sillä asenteella mikä heillä on ei pärjää nyky-yhteiskunnassa. Se mistä he haluavat pitää kiinni ja mistä he voivat luopua ja miten he kykenevät elämään valtaväestön kanssa on ensi sijaisesti heidän itsensä mietittävä. Ottakoot mallia muista eriliskulttuureista - vaikka nyt juutalaisista, Suomen tataareista, Eurroopan armenialaisista - jne.<br /><br />Tein muutama vuosi sitten tällaisen johtopäätöksen mustalaisten tilanteesta:<br /><br /><i>1. Mustalaiset ovat tähän mennessä eläneet hyvin yhteisöllistä elämää tiukkoine normeineen. Suvun jäsenet ovat huolehtineet toisistaan ja kontrolloineet toistensa käyttäytymistä.<br /><br />2. Suku - eikä koko mustalaisväestö - on se yhteisö johon yksittäinen mustalainen kuuluu.<br /><br />3. Mustalaisilla on puhdaslinjainen sisäryhmämoraali. Muihin ihmisiin kuin mustalaisiin suhtaudutaan välineellisesti. Mustalaisyhteisö suhtautuu muuhun väestöön tavallaan kuin narsisti muihin ihmisiin. Varastaminen ei-mustalaisilta on moraalisesti neutraalia tai jopa kunniakasta.<br /><br />4. Kolmoskohdasta seuraa että mustalaisyhteisö on sisäsyntyisesti konfliktissa asuinmaansa ei-mustalaisten kanssa riippumatta asuinmaan väestön asenteista.<br /><br />5. Yhteisöllisyys on nykyään Suomen mustalaisilla selkeästi vähenemässä. Se ilmenee erityisesti vanhempien auktoriteetin laskuna.<br /><br />6. Seurauksena kohdasta 5 mustalaiset eivät enää noudata samassa määrin yhteisönsä normeja kuin aiemmin eivätkä huolehdi sukulaisistaan ja kunnioita vanhuksiaan. Mm. päihteiden käyttö on lisääntynyt kun päihteitten käyttöä rajoittavien normien merkitys on vähentynyt.<br /><br />7. Yhteisöllisyyden väheneminen ei kuitenkaan ole vähentänyt ei-mustalaisten näkemisestä välineellisinä moraalin ulkopuolella olevina objekteina. Mustalaisten yleinen lainkuuliaisuus onkin vain entisestään laskenut tai ei ainakaan ole noussut.<br /><br />Johtopäätös<br /><br />Mustalaisyhteisöt ovat aina olleet vaikeuksissa ympäröivän yhteiskunnan kanssa. <br /><br />Vaikeudet ovat kuitenkin oleellisesti pahenemassa mustalaisten yhteisöllisyyden murtumisen myötä. Yksittäisen mustalaisen ainoat keinot päästä noidankehästä ovat ilmeisesti<br /><br />a) irtautuminen yhteisöstä, ja/tai<br /><br />b) sosiaalinen nousu koulutuksen tms. avulla, ja/tai<br /><br />c) uskonnollinen herätys<br /><br />Mielenkiintoinen kysymys on pärjääkö joku suku toista paremmin tässä murrostilanteessa. Voisiko sukujen välinen ryhmävalinta ja paremmin pärjäävien sukujen imitointi ratkaista mustalaisten ongelmia. Tähän kysymykseen vastaaminen vaatisi syvällisempää ymmärrystä mustalaisten sukujärjestelmästä.<br /></i><br /><br />Katso <a href="http://kansankokonaisuus.blogspot.com/search?q=romanit" rel="nofollow">muita juttujani romaneista</a>.Jukka Aakulahttps://www.blogger.com/profile/05994987384558497406noreply@blogger.com