18.5.2008

Omituista lehtien tilausmyyntiä puhelimitse

Eräälle tutulleni tarjottiin puhelimessa juuri vain hänelle räätälöitynä erikoistarjouksena ilmaiseksi kahdeksi vuodeksi kyseistä lehteä kun hän vain maksaisi postimaksut vajaa 3 € per lehti.

Ja sitten olisi lähetetty etukäteen lasku noista kahden vuoden postikuluista 50-60 € parissa erässä.

Tuttavani oli ärsyyntynyt ja purki sitä minulle.

Jäin vakavasti miettimään kenen laatima tai keksimä tuo kampanjatekstin sisältö oli. Tuo koko sana "ilmainen" oli tässä tapauksessa todennäköisesti jopa väärä.

Oliko sen keksinyt yksittäinen myyjä, puhelinmyyntiyrityksen edustaja tai kouluttaja vai itse lehtiyhtiö? Epäilen ettei keksijä ollut tuollainen iso "kunniallinen" lehtiyhtiö.

Tuollaiset puhelut pitäisi nauhoittaa ja syöttää takaisin noille päämiehille tms arvioitavaksi.

Nauhoittavathan isot puhelinpalvelua harrastavat yritykset jo työntekijöittensä asiakaspalvelupuheluja sekä koulutus- että valvontamielessä. Ja kuulopuheitten mukaan liian kauan puhelimessa asiakkaan kanssa keskustelleet saavat moitteita. Ymmärrän hyvin jos siinä työntekijän motivaatio laskee.

Jouduin itsekin kerraan eräällä työpaikalla samanlaiseen tilanteeseen. Uudeksi pomokseni määrätty kaveri otti minut jostain kummasta syystä tehoseurantaan. Minun olisi pitänyt minuutin tarkkuudella kirjata mihin työpäiväni kulutin. Uusi pomoni esitti myös käsityksenään, että käytin liikaa aikaa asiakkaiden palveluun. Ihmettelin kyllä hänelle että asiakkailta saan jatkuvasti ylistävää kiitosta erityisen korkealuokkaisesta palvelusta - eikä kyse ollut mistään mitättömästä nappikaupasta. Vähemmälläkin kuulemma olisi selvinnyt esitti pomoni joka ei edes tarkkaan tiennyt mitä tein. No muutaman viikon kuluttua kävin pyytämässä johdolta vaihtoa jonnekin muulle osastolle (ja se siirto hoidettiin vielä samana päivänä minua tyydyttävällä tavalla).

Olen ymmärtänyt että samanlaista lähes järjetöntä hiostamista tekee moni puhelimyyntiä varten perustettu yritys jotka sitten kilvan tarjoavat palvelua ulkoistukseen halukkaille yrityksille. Ja jos olet halukas työhön eikä muuta ole saatavissa niin joudut vastaanottamaan tuollaista. Onneksi en ole suuremmin kuullut työvoimaviranomaisen tuollaisiin työpaikkoihin ketään ahdistaneen.

5 kommenttia:

  1. Myyjän työ on aliarvostettua. Harvalla myyjällä on sellaista auktoriteettia/uskottavuutta, että asiakas jäisi toiseksi. Jos sellaisen kuitenkin löytää, sellaisen kanssa on ilo käydä kauppaa. Hyväksi myyjäksi kehittyy vain kokeilemalla uusia asioita ennakkoluulottomasti. Jollekin tuo mainitsemasi tyyli sopii ja toiselle ei. Osa asiakkaista pitää tuosta, ja osa näemmä ärsyyntyy. Ja lopuksi; hyvä myyjä antaa palautetta kampanjan kehitelleille tahoille.

    VastaaPoista
  2. Arvostan hyvää myyntityötä suuresti. Olen täysin samaa mieltä että hyvän myyjän kanssa on ilo käydä kauppaa. Joskus todella hyvään myyjään törmätessäni olen jopa vaivautunut antamaan palautetta hänen esimiehilleen.

    Olen ns aikaisemmassa elämässäni matkailualalla johtanut ja jopa kouluttanut myyjiä.

    Kuvaamani esimerkki ei ainakaan minun mielestä ollut uuden kokeilua vaan vulgaaristi ilmaistuna asiakkaiden kusetusta.

    Samainen lehti kauppaa vuosikertaansa melkein puolet halvemmalla netissä ja siellä argumentti on päinvastainen mutta ilmeisen oikea ja korrekti "ilman posti- ja käsittelykuluja".

    Jos yksinkertaisten ihmisten kusetus on hyvää myyntiä niin käsityksemme hyvästä myynnistä eroavat.

    VastaaPoista
  3. No onpas se nyt äreällä tuulella. Sanoo mitä vaan ni pörisee ku ampiainen sieltä vastaan.

    VastaaPoista
  4. Olinko noin äreä?

    Anteeksi, ei ollut tarkoitukseni. Ehkä ei ollut paras hetkeni.

    Mutta tunnustan että hiukan ärryin.

    Omasta mielestäni en mitenkään niuhottanut vaan kirjoitin ihan asiaa. Minun käsitykseni mukaan ei ollut kysymys mistään myyntimiehen luovasta uuden kokeilusta.

    Mutta pyydän anteeksi ärhentelyäni.

    Ollaan kavereita edelleen, eikös?

    ;)

    VastaaPoista