18.10.2014

Alkoholimainonta

Olen seurannut huvittuneena mediassa vellovaa alkoholimainonnan lisäkielloista käytävää keskustelua. Kyllä meillä kansan holhooja-kasvattajat selvästi aliarvioivat kansalaisia.

Minusta on ihan älytöntä, jos Lahden moottoritien varrella oleva iso oluttölkki-maamerkki pitää purkaa tai viski sanaa ei saa jossain julkaista kun se on paheellinen eikä pornotähti Ron Jeremyn kuvalla varustettua rommia saa myydä Suomessa kuvalla varustettuna, ettei aikuisille jää kuvaa, että selaisen rommin juominen nostaa mieskuntoa. Kauheaa suorastaan miten kansalaisia vietellään alkoholin paheisiin ja syntiin ;)

Minä ymmärrän, että nuorisoa pitää yrittää suojella mainonnan viettelyistä, etteivät ala kuvitella, että kun juo  on seksikkäämpi ja kaikki onnistuu paremmin kun ujous on karsittu alkoholilla.

Minä uskon, että nuorisomme on fiksumpaa kun alkoholimainontaa säätelevät virkamiehet osaavat kuvitella. Uskon, että nuoriso osaa erottaa mainonnan mainosmaailman rakentamista houkutuksista, ainakin niistä joita ollaan säätelemässä.

Mutta sitten alankin ihmetellä. Ns tuotesijoittelu on asiayhteyden mukaan sallittu opetus- ja valistusohjelmissa. Oikein alkoi hävettää miten hyväuskoisena olen katsellut kymmeniä tekevision koti- ja ulkomaisia ruoanlaitto-ohjelmia.

Kokkiohjelmissa useat koti- ja ulkomaiset kokit maistelevat ruoanlaiton ohessa viiniä. Erilaisissa neljän tähden illallisen muunnelmissa lähes aina kuuluu aterialle alkoholipitoisia juomia melkoinen valikoima. Ja trendikkäissä yhdistetyissä matkailu- ja ruokailuohjelmissa käydään sopivasti välilleä drinkeillä tai aperitiiveilla ja sitteh lähdetään ajelemaan autolla johonkin seuraavaan paikkaan. Missään ei korosteta, että viinin nauttimisen ja autoilla ajon välillä oli ehkä useiden tuntien tauko tai jotain muuta vastaavaa. Voi tietenkin kysyä myöskin oliko siinä välissä taukoa?

Näissä alkoholin tuotesijoittelua sisältävissä ohjelmissa piilomainonta on taitavasti leivottu ohjelman tarinaan,. Onhan kysymyksessä ns life style ohjelma eli suomeksi elämäntapaohjelma. Siinä näytetään nykyaikaista länsimaista elämänmuotoa ikään kuin alkoholi kuuluisi siihen aivan elimellisesti ja huomaamatta. Tottakai meillä on keski- ja etelä-Euroopassa paljon viinimaita ja myönnän minäkin, että hyvä viini tai samppanja voi kruunata hyvän aterian. Mutta kyllä sen voi kruunata hyvä, raikas vesikin.

Minä uskon, että lapsetkin ymmärtävät kun auton ikkunasta katselevat Lahden tien kupeessa isoa maamerkki oluttölkkiä ja jos messujen nimessa on oluen lisäksi viinit tai vaikkapa väkevät viinat vaikkapa viski.

Mutta sitä en ymmärrä, että tällaiset kyetään kieltämään säädöksin, mutta paljon salakavalampaa piilomainontaa tuotesijoitteun muodossa ei kyetä hillitsemään tai vaikkapa kokonaan kieltämään.

2 kommenttia:

  1. Miksi kukaan kuvittelee, että virkamiehellä pitää olla oikeus kasvattaa toisen aikuisen lapsia? Kaikki vastuu tässä yhteiskunnassa on ulkoistettu valtiolle. Kun vastuutonta elämäntapaa tuetaan kaikin mahdollisin keinoin, sitä myös saadaan. Sitten ihmetellään 70 hakattua pottunokkaa, että mikä niitä mamuja riivaa... Dsinnit varmaankin.

    VastaaPoista
  2. Vaikka kuulunkin niihin, joiden mielestä veden käyttäminen muuhun kuin pesemiseen on tavatonta, uskon ymmärtäväni sekä puolueita edustavia kansanedustajiamme että virkamiehiämme varsin hyvin. Olemme jo monta vuotta saaneet havaita, että vaikeita päätöksiä ei uskalla tehdä kukaan, olivatpa kyseiset tahot itsensä vastuulliseksi nimenneitä tai eivät. Ja täytyyhän heidän edes jotain osoittaa tekevänsä suuren palkkansa eteen? Alkoholipolitiikka, sukunimilait, avioliitto-oikeudet, liikennesäännöt, ajokorttiuudistukset jne. jne. ovat päätöksinä juuri sitä mittaluokkaa, jotka kiinnostavat jokaista, ja joissa jokaisella meistä ja heistä on varma kanta. Ne koetaan osattavan. Se, että niillä ei Suomea tästä suosta nosteta, ei ole merkitystä. Ja aina voi muutavan vuoden kuluttua muuttaa lakeja....

    Tuosta KOFFin tölkistä Keravalla. Viimeiset noin 10 vuotta kilpailemme Heinolasta palatessamme aina siitä, kuka meistä ensimmäisenä sen näkee ja huutaa; TÖLKKi. Tästä seuraa, että jos yhtiö sen sinne jättää, vaikkapa mustana, johon valkoisin kirjaimin on kirjoitettu ARVAAS MITÄ? tai vaikkapa KIELLETTY meillä riittää ohjelmaa.

    Milloinkohan nuo kansalaisten nuhteettomuudesta huolehtivat tahot kasvattaisivat ymmärrystään tasolle, että niin selvää lakia ei olekaan, jota eivät kansalaiset heti kohta osaisi kiertää? Siihen kun ei varsinkaan pysty edes kieltolaki.

    VastaaPoista