Vihdoinkin alkaa jotain tapahtua. Oikeusasiamies on saanut jonkinlaista ryhtiä viranomaisten puhelinpalvelujen hinnoittelulle ja nyt 2007 monet "ilmaiset" julkispuhelinpalvelut halpenevat.
Olen tuosta kirjoitellutkin ja muutaman kerran huomautellut suoraankin mm Kelalle viimeksi joulukuussa kun valtakunnallisessa tiedotuslehdessään mainostivat työttömien lisämaksullisia neuvontapuhelimia kertomatta noista erikoismaksuista.
Hämmästyttävää on virkamiesten joko tyhmyys tai röyhkeys. He selittävät ihan totisella naamalla, että eihän virasto noita rahoja saa vaan puhelinoperaattori. Ja sitten samaan syssyyn ihmettelevät, että nyt joutuvat varaamaan lisää rahaa näihin palveluihin kun eivät voi näitä lisämaksullisia puheluja käyttää.
Selitys että kyse on valtakunnallisesta yrityspalvelunumerosta, johon voi koko valtakunnasta soittaa samalla hinnalla on pelkkää silmälumetta, kun kaikki matkapuhelut koko valtakunnassa ovat muutenkin samanhintaisia. Ja harva enää lankapuhelimella soitteleekaan.
Minun käsitykseni mukaan edelleenkin puhelut maksaa puhelun soittaja ei puhelimeen vastaaja, jos virastolla on aivan tavallinen lankapuhelin. Miksi virastot sitten vaihtavat tuollaisiin yrityspalvelunumeroihin joihin soittaminen on tavallista puhelua huomattavasti kalliimpaa ainakin jos soittaja soittaa matkapuhelimesta kuten suurin osa nykyään tekee jos ei siitä saa mitään hyötyä itselleen? Eli virastojen edustajat joko hurskastelevat tai sitten ovat tyhmiä. Tyhmiä he voivat olla joko siten että eivät ylipäänsä ymmärrä saamaansa hyötyä tai sitten samanlaista tyhmnyyttä että tekevät huonoja sopimuksia joista he eivät hyödy eikä hyödy asiakkaatkaan.
2.1.2007
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti