19.10.2013

Sydänleikkauksesta toipuminen jatkuu

Nyt on yksi kuukausi kulunut ohitusleikkauksesta.

Viikko sitten eräs ystäväni, entinen työtoverini, tarjoutui lainaamaan minulle kuntopyöräänsä. Otin luonnollisesti tarjouksen kiitollisena vastaan. Nuorempana pidin kovasti pyöräilystä ulkoilmassa kun maisemat vaihtuivat ympärillä ja tuuli humisi korvissa. Kuntopyöristä en suuremmin välittänyt. Vajaa 15 vuotta sitten saamani aivohalvaus lopetti pyöräilyn kun halvauksen seurauksena tasapainoaistini vaurioitui osittain. Muutamia kertoja pyöräilin toivuttuani mutta havaitsin että pysyn pystyssä vain ajaessani kovaa. Sen sijaan pystyssä pysyminen on erittäin vaikeaa hitailla nopeuksilla. Ja kerran kaaduin pyörän ollessa lähes pysähtynyt ja löin pääni asfalttiin. Onneksi minulla oli käytössäni pyöräilykypärä. Mutta pyöräilykypärän styrox halkesi mistä älysin miten vaarallista pyöräily voi minulle olla ja kuinka tärkeää on käyttää pyöräilykypärää vaikka pystyisi pyöräilemäänkin.

Leikkauksen jälkeen minulle oli sairaalassa kerrottu, että kuntopyörä on ohitusleikkauksesta toipuvalle hyväksi. Tavallinen polkupyöräily kiellettiin, koska ajaessasi voi joutua tekemään yhtäkkisiä ohjausliikkeitä ja ne saattavat olla haitaksi toipumiselle. Samasta syystähän mm autolla ajo on kielletty.

Ystäväni toi minulle tuon kuntopyörän vajaa viikko sitten poikani kanssa. Iso ja hieno vekotin olohuoneen nurkassa. Olen aloittanut aika kevyesti ja poljen kaksi kertaa päivässä molemmilla kerroilla 10 minuutin ajan. Loppuviikosta soitin lääkärille ja kyselin pitäisikö jotain lääkitystä muuttaa kun verenpaineeni on uusilla lääkkeillä pysynyt kovin alhaisena.. Yläpaine on ollut asiallinen mutta alapaine on kieppunut 50 molemmin puolin. Lääkäri oli sitä mieltä, että jos ei ole mitään oireita ei ole syytä huoleen mutta suostui silti hiukan rukkaamaan lääkitystä. Nyt on alapaine ollut 70 molemmin puolin mikä on ollut minulle aika normaali aikaisemmin.

Ensi viikolla pidennän noita ajoharjoituksia tai lisään vastusta mutta pysyn tuossa 2 x 10 min päiväohjelmassa. Saa nähdä.

Olen joutunut nielemään vanhat ennakkoluuloni kuntopyörää kohtaan. Kyllä se on tosi asiallinen kuntoiluväline. Itse asiassa alan jo nauttia kun pääsen hyppäämään pyörän satulaan ja pääsen polkemaan.

Sen verran olen kuitenkin jo suunnitellut ensi kesää, että hankin itselleni kolmipyöräisen polkupyörän. Olen katsellut sitä jo aikaisemmin Hobby Hallissa. Mutta kuntoni on ollut sen verran sydänongelmien vaivaama että en ole sellaista viitsinyt tyhjän pantiksi hankkia. Ei tosin löydy enää Hobby Hallin postimyyntiluetteloista että onkohan sen maahantuonti lopetettu. Harmi sillä se oli aika kätevä kun sen sai vielä varastointia varten taitettua ja hintakin oli vielä aika kohtuullinen.
.       

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti