Uudistan tässä 3 vuotta sitten kirjoittamani. Itse asian olen ottanut esille aikoinaan kun erään kansalaisten oikeusturvasta huolestuneen kansalaisjärjestön edustajien delegaatio kävi vierailulla oikeuskanslerin luona (tapasimme apulaisoikeuskansleri Jukka Pasasen) ja eduskunnan oikeusasiamies Jacob Södermanin ja apulaisoikeusasiamies Pirkko K Koskinen. Jukka Pasanen näytti hermostuneen kun vertasin puheessani natsi-Saksaa enemmän oikeusvaltioksi kuin Suomea. Eduskunnassa apulaisoikeusasiamies Pirkko K Koskisella näytti olevan vaikeuksia pidätellä hymyään saman asian kohdalla.
Tässä kirjoitukseni 3 vuoden takaa, joka on aika tavalla saman sisältöinen kuin pitämäni puheet edellä mainittujen vierailujen yhteydessä:
Otsikko on haastava. Mutta älkää tulkitko väärin. En ole millään tavoin 
ollut koskaan kansallissosialismin kannattaja tai suosija.
Otsikon aiheella viittaan virkamiesten tai poliitikkojen Suomessa nauttimaan immuniteettiin. 
Oikeuskansleri tai eduskunnan oikeusasiamies näkevät harvoin mitään 
syytä puuttua vääryyksiin ja usein laittomuuksiinkin joita kansalaiset 
ovat kohdanneet viranomaisissa ja ovat sitten kannelleet näille 
korkeimmille lainvalvojille luullen saavansa asiassaan oikeutta. 
Erittäin harvoin saavat ja jos silloinkaan mitään muuta kuin että nämä 
lainvalvojat antavat lakia rikkoneelle virkamiehelle vain huomautuksen 
"vastaisen varalle". 
Täysin merkityksetöntä. Minulla on siitä omakohtaistakin kokemusta. 
Tunnen muitakin tapauksia aika paljon eräiden vanhojen 
järjestöyhteyksieni johdosta.  
Merkityksettömyydestä on osoituksena että usein samat viranomaiset saattavat täysin pelkäämättä tehdä samaa laittomuutta vuodesta toiseen. Kyse on meillä kirjoittamattomasta oikeuslähteestä jonka nimenä on maantapa. 
Kuten eräs eduskunnan perustuslakivaliokunnan entinen juristijäsen sanoi
 kun käsittelyssä oli eräiden kansanedustajien esille ottama asia 
"oikeuskanslerin toimien laittomuudesta". Selitys oli "ettei ole ollut 
tapana syyttää oikeuskansleria".
Kansalaisista tuntuu nykymenolla siltä, kuin väärin menetelleillä 
virkamiehillä ja laillisuusvartijoilla olisi joku korkeampi ja jalompi 
päämäärä oikeuttamassa vallan väärinkäyttöön. Olen seuraavassa 
suomentanut vertailuksi saksalaista lainsäädäntöä vuodelta 1936. 
Kannattaisi ehkä ottaa oppia natsi-Saksan lainsäädännöstä "Laki 
rangaistusvapauden myöntämisestä 23.04.1936":
Laki rangaistusvapauden myöntämisestä 23.04.1936:
§ 1 Rangaistusvapaus myönnetään rangaistavista teoista, joihin tekijä on
 joutunut yli-innokkuudesta taistellessaan kansallissosialististen 
ajatusten puolesta. Poisluettuja ovat kuitenkin tahalliset teot, joista 
on ollut seurauksena ihmishengen menetys sekä teot, joiden luonne tai 
vaikuttimet ovat kunniattomat.
Rangaistukset, jotka 1. momentin teoista ovat tämän lain voimaantullessa
 saaneet lainvoiman, mutta joita ei ole vielä pantu täytäntöön, 
raukeavat. Keskeneräiset tapaukset raukeavat, mikäli teko on tehty ennen
 20.04.1936, eikä uusia tapauksia enää käynnistetä.
Käännös on minun. Löysin koko asian eräästä saksalaisesta natsi-Saksan oikeudenkäyttöä käsittelevästä kirjasta.
Johtopäätös on looginen. Saksassa oli kirjoitettu laki jolla yli-innokkaat hyvän asian puolesta laittomuutta tehneet jätettiin syyttämättä ja rankaisematta.
Vaikka oikeusjärjestyksemme on hyvin samanlainen kuin Saksassa ja 
perustuu pääasiassa kirjoitettuihin lakeihin niin meillä tuohon samaan 
lopputulokseen päädytään korkeimpien lainvalvojien (oikeuskansleri ja 
oikeusasiamies) soveltamalla maantavalla.
Eli natsi-Saksa toimi tuossakin tiukasti pykälien mukaan. 
Siinä sitä miettimistä lukijoille.
      
11.12.2013
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
 
 
 
 Tekstit
Tekstit
 
 

Niinpä...
VastaaPoistaOj vilken söt och snällä kärä pink nazi!
VastaaPoistaKielletty ottamasta tosissaan.
Igorilla on varmaan Hitlerin kuva olohuoneensa seinällä.
VastaaPoista