23.2.2007

Julkishallinto aikoo myydä kiinteistöjään

Välillä tuntuu kuin lukisi satua hölmöläisistä, kun lukee miten julkisen vallan omaisuutta aiotaan myydä ja sitten ostaa aiemmin itse tuotetut palvelut.

Kuntien omistamat sähkölaitoksethan on käytännössä kai myyty kaikkialla Suomessa. Palvelutason en ole pahemmin kuullut parantuneen tässä yksityistämisessä eikä hirveästi ole tietoa siitäkään mikä olisi energian hinta ollut jos laitokset edelleenkin olisivat julkisessa omistuksesssa.

Nyt luen järkytyksellä että "Hus pohtii jättimäistä kiinteistökauppaa" kuten tuore tämänpäiväinen Suomen Kuvalehti otsikoi. Sairaalat myytäisiin kiinteistösijoittajille ja jäätäisiin vuokralle? Ja sitten Hus keskittyisi "ydinosaamiseensa" - mitä se sitten onkaan? Työntekijöiden vähentäminen ja ylikuormittaminen ja potilaiden jonotuttaminen - sekö sitä ydinosaamista ;)

Muista joskus kun eräs huonommin talousasioita ymmärtävä yrittäjäystäväni kysyi, kun eräs asiakas oli hänelle rehvastellut firmansa uusilla leasing-autoilla, miten edullisia leasing-sopimukset ovat. Alkoi tuttavanikin himoita uudempaa edustavaa menopeliä firmalleen. Kun tuttavani tiesi minut "tarkan markan"-mieheksi hän kysyi minulta onko leasing auto erityisen edullinen. Yritin kiteyttää mielipiteeni lyhykäisesti ja vastasin kutakuinkin seuraavasti:

Jos olet ns P.A. (vulg. = "PersAukinen") ja haluat allesi hienon uuden auton niin onhan se "edullista", ellei peräti ainoa mahdollisuus saada se uusi hieno auto.

Tai jos tiedät omalle rahallesi todella huipputuoton antavia sijoituskohteita voi olla edullisempaa liisata auto ja sijoittaa omat rahansa noihin huippukohteisiin.

Toinenkin tarina minulla on menneisyydestä. Asiakkaanani oli yritys jonka johtaja ajoi hienolla Bemarilla. Kun tuli ensimmäisen laskuni maksun aika sen maksua vetkutettiin ja vetkutettiin ja taisi maksuajaksi parin viikon sijasta tulla 3 kk.

Sen jälkeen aloinkin kuvata erään sortin yrittäjiä kuvaamalla yritykseksi jossa arvot eivät ole kohdallaan kun johtaja ajaa isolla Mersulla tai Bemarilla mutta maksuja ei makseta koskaan ajallaan.

Mutta sairaalat myisivät pois kiinteistönsä ja vuokraisivat ne takaisin. Ja eräänä selityksenä on että "kiinteistöjen omistus ja hallinta ei ole sen ydinliiketoimintaa"

Minulle tuo koko ilmaisu ydinliiketoimintaan keskittymisestä ja muun ulkoistamisesta ovat kuin kirosanoja, erittäin harvoin kuulen onnistuneista, epäonnistuneita esimerkkejä sen sijaan näen jatkuvasti ympärilläni. Noinkin iso kiinteistönomistaja kuin HUS kykenee varmaan palkkaamaan riittävän ammattitaitoiset kiinteistön omistuksen ja hoidon ammattilaiset. Varmaan myös taitavat rahoituksen ammattilaiset. Ja jos yksikkö on liian pieni siihen niin laajennetaan koko julkishallintoon.

Minä en ymmärrä mikä olisi se lisäarvo mikä saataisiin myymällä koko valtava kiinteistömassa jollekin yksityiselle sijoittajataholle? Paljon rahaa, jolla voisi mällätä ja leikkiä rikasta hetken aikaa?

Vastaavanlainen juttu oli kun Lahden moottoritien loppupätkä rakennutettiin takaisin vuokrattavaksi. Sehän valmistui ennätysajassa,kun yksityinen omistajataho pääsi näin nopeammin rahastamaan. Ymmärsin, että vuokranmaksu tuli liikennemäärien suhteessa. Olisi hauska kuulla kuinka paljon tuo tie tuli tällä tavoin kalliimmaksi kuin jos se olisi rakennettu vaikka hitaammmin perinteellisellä mallilla (niin miksi hitaammin? Eikö julkishallinnon insinöörit osaa yksityisten veroista rakennushallintaa?).

Mutta tämä sairaaloiden sale-and-lease-back. Ihan lapsellista touhua - aivan kuin paukkupakkasella pissaisi housuihinsa saadakseen hetkeksi lämmintä ja sitten vasta kylmä tulisikin tovin kuluttua.

1 kommentti:

  1. Päivää myöhemmin paljastuikin iltauutisissa aivan tuoreesta väitöskirjasta, että Lahden moottoritien tapaiset vuokrahankkeet ne vasta kalliitta ovat olleetkin niissä maissa missä vastaavaa rahoitustapaa on käytetty. M.O.T.

    VastaaPoista