Periaatteessa eläkerahastot ovat eläkevakuutusyhtiöiden erillistä tarkoitusvarallisuutta ja korvamerkitty käytettäväksi eläkkeisiin. Kuitenkin nyt valtion kestävyysvajetta paikattaessa eläkeasioista on iso poru ja työmarkkinajärjestöiltä yritetään saada päätöksiä miten eläkevaroja aletaan säästetään tulevaisuudessa väestön ikääntyessä. Väestön pidemmät työurat ja eläköitymisen siirtyminen muutamallakin vuodella helpottavat eläkeyhtiöiden maksurasitusta. On yksinkertaisesti enemmän maksavian yrityksiä ja työssä käyviä maksajia.
Mielenkiintoinen asetelma on, että EU:ta varten Suomi on saanut luvan laskea jättiläismäiset eläkerahastot julkiseksi, valtion varallisuudeksi. Ei ihme että Suomi näyttää ulospäin vakavaraiselta kolmen A:n eli AAA-maalta!
No mietitäänpä. Valtion menot v 2012 on budjetoitu 52,4 mrd euroksi ja valtion tulot ilman lainanottoa on budjetoitu 45,3 mrd euroksi. Eläkerahastot ovat nykyään yli 130 mrd euroa arvostus- ja laskutavasta riippuen. Huomaa suuruusluokan kun vertaa valtion budjettiin. Bruttokansantuotteeseen verrattaessa ovat Suomen eläkerahastot Euroopan suurimmat.
Jos Suomi alkaisi maksaa suurille ikäluokille eläkettä osittainkin noista rahastoista pitääkseen maksurasituksen kurissa alkaisi koko Suomi näyttää kaikkea muuta kuin AAA-maalta.
Toinen este purkaa eläkerahastoja on yhtä raadollinen. Eläkeyhtiöiden ja rahastojen hallinto antaa paljon valtaa työmarkkinajärjestöjen johtohenkilöille. Kun iso osa varoista on sijoitettu esimerkiksi teollisuuteen pääsee moni työmarkkinajärjetön johtomies isojen yritysten hallituksiin omistajan eli työeläkeyhtiön edustajana ja nostaa sielläkin suuret palkkiot. Samoin jättiläismäisistä rahastoista kuin eläkerahastot voidaan vaivatta maksaa jättimäiset korvaukset pelkästä rahastonkin hallinnoimisesta.
Tämä jälkimmäinen skenaario tarkoittaa minun mielestä loogisesti ettei noissa työmarkkinajärjestöissä kummallakaan puolella haluta purkaa noita rahastoja koska sillä tavoin menetettäisiin omat jättiedut.
Eläkevakuutusyhtiöiden maksutulo tunnutaankin suunniteltavan yritysmaailman työntekijämäärästä riippuvan maksukyvyn mukaan.
Tämä eläkejärjestelmä on uskomaton viidakko. En missään vaiheessa voinut uskoa minkälainen tämä järjestelmä oikeasti on ja mitä kaikkea muuta se palvelee paljon ensisijaisemmin kuin eläkeläisiä.
23.3.2012
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Mutkikas eläkesysteemi oli jo aikoinaan semmoinen systeemi, ettei siihen tavistoimittaja uskaltanut kajota edes pitkällä tikulla. Toinen semmoinen käsittämätön asia oli ja on maataloustukiaisten ryteikkö. Mitenhän lienee Suomen eläkejärjestelmän hallinnointi juridisesti viime kädessä? Kaipa maan eduskunta voisi edes teoriassa päättää maksaa valtionvelkoja pois eläkevaroista, tms. mukavaa? Jos Suomen eurovastuut vielä lankeavat maksettaviksi, silloin tuotakin asiaa on pakko pohtia.
VastaaPoistaSysteemiongelmastahan tässä on kyseessä. Taas kerran. Tai yhdestä systeemiongelman ilmentymästä, jos emme halua hävittää metsää puilta. Niitä systeemiongelmia meillä tuntuu riittävän joka lähtöön.
VastaaPoistahttp://eaglesflysingly.blogspot.com/2012/03/kenen-intressissa-on-sailaksen.html
http://eaglesflysingly.blogspot.com/2012/03/aika-velikultia.html
Tämä eläkejärjestelmä on uskomaton viidakko. En missään vaiheessa voinut uskoa minkälainen tämä järjestelmä oikeasti on ja mitä kaikkea muuta se palvelee paljon ensisijaisemmin kuin eläkeläisiä.
VastaaPoistaJa libertaarien "kukin hoitakoon oman eläkkeensä" -systeemi ei kelpaa? Jos maailmassa kukin tavoittelee täysin omaa henkilökohtaista etuaan, niin miksi eläkerahastojen johtajat ajattelisivat tavallisen eläkkeensaajan etua?
MF: Meillähän oli tuollainen systeemi. Mutta kovin moni jätti ottamatta oman eläkkeensä. Siinä sen systeemin pahin vika oli. Yhdysvalloissahan on tuon kaltainen systeemi mutta kovasti siinäkin tuntuu olevan ongelmia. Eikä tuollaisia sijoitussalkkuja kaikki osaa hoidella kuitenkaan itse.
VastaaPoista