14.4.2014

Lanttukukko

Olen aina hiukan varovainen tunnustamaan, että en pidä kalakukosta mutta rakastan lanttukukkoa. Olen jotenkin ymmärtänyt, että savolaisten mielestä heidän kalakukkonsa on numero 1 ja karjalainen lanttukukko on joku arvoton jäljitelmä.

On otettava huomioon, että olen asunut Savossa viitisentoista vuotta. Ja molemat vaimoni ovat olleet savolaisia. En ole moniavioinen joten vaimot ovat olleet eri aikaan. Aitoina savolaisina molemmat ovat tykänneet erityisestä kalakukosta. Kyllä me joskus lanttukukkoakin söimme ja koko perhe piti siitäkin. Mutta minä olin ainoa, jolle se oli ehdoton ykköänen.

Ihmettelen mikä tekee valmiin lanttukukon niin kalliiksi. Parasta lanttukukkoa sain Joensuussa Tsupukka nimiseltä leipomolta, mutta surukseni se on iät ajat sitten lopettanut toiminnan. Olen muutaman kerran saanut Joensuussa vieraillessani heidän lanttukukkoaan heti kun se on valmistunut. Iiihanaaaaa!

Kerran matkustin junassa ja vastapäätä sattui istumaan puhelias savolainen. Hän teki jonkinlaista maallikkogalluppia ja kysyi minultakin kumpi ompi parempi kalakukko vai lanttukukko. Jostain syystä rohkenin kertoa oman totuuteni. Hämmöästys olikin mukava. Hänkin aitona savolaisena tykkäsi enemmän lanttukukosta.

Olen syntyperäinen helsinkiläinen. Helsinkiläiset tuttuni olivat järkyttyneitä siihen aikaan kun Savossa asuin. Minä viihdyin Savossa erinomaisesti. Kiteytinkin joskus näille hämmästelijöille: savolaisia joko vihaa tai rakastaa mutta kylmiksi he eivät jätä ketään.

1 kommentti: