21.12.2009

Verkostomarkkinointi ja pyramidihuijaus

Olen seurannut vuosia verkostomarkkinointia. Ja kriittisesti - kun se usein, vaikkei ehkä ihanaina, muistuttaa ketjukirjeitä tai pyramidi-huijauksia. Molemmat matemaattisesti aika mahdottomia rakennelmia.

Ensimmäinen jota hiukan tarkemmin seurasin oli 1960-70 luvulla Holiday Magic niminen yritys. Sillä oli toimintaa Suomessakin ja tunsin erään miehen joka hävisi siinä leikissä melkoiset pankista lainaamansa rahat.

Seuraava johon tutustuin hiukan tarkemmin oli Golden. Siitä voin kertoa tässä muutaman tarinan.

Ensimmäisen kerran minut houkutteli Goldenin tilaisuuten eräs asiaan kovasti innostunut tuttuni. Käytyni ensimmäisessä myyntitilaisuudessa havaitsin sen muistuttavan hyvin läheisesti jotain uskonnollista herätyskokousta. Myyntitilaisuudessahan paljastui hyvin nopeasti että siellä värvätään myyjiä myyntiorganisaatioon ja heidän tärkein tehtävänsä tuntui olevan sitten vuorostaan omien alimyyjien värvääminen omaan myyntiorganisaation jne. Eli tarkoitus oli kerros kerrokselta rakentaa iso jälleenmyyjien pyramidi. Ymmärrän sen verran matematiikkaa että pelkällä päässä laskulla osasin arvioida että pari kerrosta lisää niin koko Suomen kanssa oli myymässä toisilleen Golden tuotteita.

Mutta sitä myyntitaitoa millä rikkauksia halajaville ihmisille tarjottiin tuota osallisuutta Goldenin piirimyyntiorganisaatioon oli pakko ihailla. Tunnelma näissä värväystilaisuuksissa oli intensiivinen ja ei tarvinnut olla kovinkaan paljon mielikuvitusta kun haaveissa alkoi jo välkkyä tulevat rikkaudet - niin suggesttiivista oli värväytymisen myynti. Silmiinpistävä erikoisuus värväystoiminnassa oli että kukaan värväri ei luvannut rahan tulevan helpolla vaan ainoastaan kovalla ja sinnikkäällä työllä - se oli ainakin rehellistä puhetta.

Mutta oli arveluttaviakin piirteitä. Kävin kerran myöhemminkin tuollaisessa värväystilaisuudessa - kävin ihailemassa loistavaa myyntimiestaitoa. Joka värväystilaisuudessa palkittiin joku huippumyyjä. Eräässä tilaisuudessa satuin istumaan paikalla josta kuuli mitä sivuhuoneessa tilaisuuden isännät puhuivat. Siellä tilaisuuden vetäjänä toimiva sai kysymyksen toiselta järjestäjältä miten ison palkintoshekin hän kirjoittaa. Minulle varmistui kuulemastani että palkintoshekki oli pelkkää silmälumetta jolla haluttiin vain nostattaa värväystilaisuuteen tulleiden suuria tulevaisuuden rikkauksien odotuksia koska he keskustelivat että se shekki tilaisuuden jälkeen revitään kuitenkin.

Samanlainen tarkkaan harkittu tehokeino oli hotelliravintolan pääsisäänkäynnin eteen suorastaan liikennettä häiritsevästi mitä ilmeisimmmin tahallaan jätetty uudenkarhea, musta, vastapesty ja kiillotettu Mercedes Benz jonka kojelaudalla, penkeillä ja takaikkunalla oli huolettomasti leväällään Goldenin hienoja neliväriesitteitä. Siten että jokaisen sisääntulijan oli pakko nähdä auto ja sen sisällä näkyvä Golden aineisto. Aivan kuin osoittamassa houkuttimena köyhille ja työttömille tilaisuuteen värvätyille minkälaiseen maailmaan Goldenin avulla pääsee. Taisi olla 1990-luvun alun laman jälkeinen aika jolloin Savossa työttömyys oli melkoinen korkea.

Kun Golden ryhtyi myymään Suomessa erilaisia ravintolisiä (vitamiineja ja hivenaineita yms) niin esittely- ja värväystilaisuuden juontajaksi oli tullut erittäin hyvävartaloinen amerikkalainen myyntitykki, joka tietenkin itse kertoi jo vuosia nauttineensa noita nyt myyntiin tulevia ravintolisiä. Vaikka vastaavat tuotteet olivat luontaistuoteliikkeissa tai apteekeissakin kalliita niin Goldenin olivat silti 4-5 kertaa kalliimpia.

Eräs kuriositetti Goldenin pyykinpesujauheista. Sitähän ei myyty muuta kuin näiden jälleenmyyjä-kaupustelijoiden kautta. Sen tehokkuutta mainostettiin sillä kuinka vähän sitä piti annostella koneelliseen pyykkiä ja sillä perusteltiin sen lähes 10 kertaista hintaa. Tämä Goldeniin "hurahtanut" tuttavani muisti aina mainita tuon riitoisuuden. Satuinpa kerran näkemään vierekkäin Goldenin pyykinpesuaineen pakkauksen vieressä lähikaupasta saatavan Ariel pyykinpesuaineen paketin. Kun tarkemmin katsoin annostelumittoja niin ne olivat samat molemmilla pesujauheilla. Mainitsinkin tästä tuttavalleni ja totesin, että veden kovuus/pehmeys ratkaisee sen paljonko pesuainetta oikeasti tarvitaan. Eli sitä Arieliakin voi annostella säästäväisesti pesutuloksen kärsimättä. Itse asiassa ostaessani pari vuotta sitten uuden pesukoneen sain juuri tuollaiset säästöohjeet pesukoneen myyneeltä asiantuntijayritykseltä. Varoittivat suorastaan miten ihmiset käyttävät aivan liikaa pesuaineita pyykkiä pestessään.

Houkuteltiin minua vielä myöhemminkin Goldenin värväystilaisuuksiin. Kerrankin värvääjä yritti puhua ummet ja lammet puhelimessa isosta kansainvälisestä yrityksestä mutta ei vaan maininnut nimeä. Kunnes sitten arvattuani myyntipuheista kysyinkin suoraan onko kyse Goldenista. Kas kun ei sen herätyskokousten kaltainen ilmapiiri ollut minulla enää mitään uutta.

Nyttemmin olen mielenkiinnolla seurannut pyramidihuijaukseksi arvellun Winclub/Wincapitan rikostutkintaa kaikkine kiemuroineen ja vastaavasti sitä puolustelutoimintaa jota Wincapita-"uskovaiset" tuntuvat harjoittavan. Wincapita-uskovat ovat kuin muinaiset alkemistit jotka väittivät kykenevänsä tekemään kultaa vähemmän jaloista metalleista.

Tässä Wincapita-jutussa on tietenkin mielenkiintoinen näkökohta miten pitää suhtautua alkuvaiheessa hyvässä uskossa (minä uskon että niinkin yksinkertaisia ja rahanahneita ihmisiä on olemassa) pyramidiin mukana tulleiden muhkeisiin voittoihin kun heidän voittonsa on rahoitettu myöhemmin mukaan tulleiden panoksilla. Ja millä erotetaan hyvässä uskossa voittoja tehneet varsinaisista roistoista. Vai pitäisikö noiden hyvässä uskossakin rahansa toisilta hyväuskoisilta keinotelleiden palauttaa voittonsa hävinneille?

Wincapitahan pyöri vain muutaman vuoden mutta amerikkalainen Madoff pyöritti "bisnestään" kai n 20 vuotta. Tiivis juttu Ponzi-huijauksista tässä. Ja menettiväthän Venäjälläkin Neuvostoliiton hajottua valtava ihmisjoukko vähäisetkin rahansa rikastumisen toivossa pyramidihuijauksissa.

Ihme vain että normaalisti järkevät ihmiset eivät tuota pyramidirakenteen matemaattista mielettömyyttä ymmärrä.

3 kommenttia:

  1. Pitää hiukan vielä täydentää kirjoittamaani jos joku Wincapita-uskovainen sattuisi lukemaan tätä.

    Käsiini on vastikään tullut jonkin verran Wincapitan jäsenilleen lähettämää sähköpostia. Tietotekniikka-ammattilaiselle niiden lukeminen oli tragikoomista. Niissä oli kaikenlaisia hyvin hienolta kuullostavia selityksiä, jotka varmaan maallikosta tuntuivat kovinkin uskottavilta jos ei tuntenut tietotekniikkaa eikä kansainvälistä pankki- tai rahoitustoimintaa. Mutta edes hiukan asioihin perehtynyt kyllä oivalsi lukemansa heti niin sanotuksi "bullshitiksi" (vulg. engl. hevonpaskaa).

    VastaaPoista
  2. Verkostomarkkinointi huijaukset ovat vakava asia; tutkimukset osoittaa, että yli 90% verkostomarkkinoijista ei koskaan päädy voitolle. Toisaalta isojen verkotomarkkinointi yritysten "ylälinjat" ovat ristipaineessa, koska Web 2.0 avasi ovet yksilölliselle markkinoinnille(toimivalle markkinoinnille). Täällä on "avoimet ovet", siitä hyötyvät kaikki. :)

    VastaaPoista
  3. Pekka Hannosen prosenttiluku lienee aika lähellä.

    Tässä paljon esillä olleessa Wincapita jutussa arvellaan 500 hengen yhteensä yli 10000 "sijoittaneesta" saavan peräti syytteet. Laitoin "sijoittaja" ilmaisun aivan tarkoituksella lainausmerkkeihin.

    Ihan sama onko Web 1.0 tai Web 2.0 jos asialla on huijarit. Muutenkin pidän verkostomarkkinointia siinä muodssa kuin niistä kirjoitin melko arveluttavana vaikka olisi jollain tavoin rehellistäkin.

    VastaaPoista