6.10.2010

Tyhmiä kysymyksiä autoilusta

Otsikoin haastavasti seuraavat tyhmiksi kysymyksiksi vaikka monta vuotta olin yhden esimieheni kanssa samaa mieltä ettei tyhmiä kysymyksiä ole edes olemassa. Sehän vasta tyhmää onkin jos jättää kysymästä.

Ensimmäinen kysymykseni liittyy polttoainesäiliön täyttöaukon sijaintiin. Miksi se on toisissa autoissa ajajan puolella eli eteenpäin katsottaessa vasemmalla puolella ja sitten toisissa se on apumiehen eli oikealla puolella. Ja näyttää korreloivan voimakkaasti auton valmistusmaahan. Eli japanilaisissa autoissa täyttöaukko on ajajan eli vasemmalla puolella. Eurooppalaisilla täyttöaukko on oikealla eli apumiehen puolella.

Poikkeuksia näyttää olevan. Englannissa valmistetut japanilaiset auto noudattavat japanilaista käytäntöä. Liikenteessä olen seurannut Peugeot'tia ja yllätyksekseni havainnut sen vaihtelevan mallista riippuen. Toisaalta onhan nykyään aika paljon samalle alustalle valmistettuja eri merkkisiä autoja. Muistaakseni Citroen C1 ja Toyota Aygo on rakennettu samalle pohjalle ja taisi mukana olla joku kolmaskin merkki joka käyttää samaa alustaa.

Viimeksi ihmettelin liikennevaloissa tätä uudehkoa retro-Miniä. Siinä näytti olevan täyttöaukko vasemmalla ajajan puolella kuten japanilaisilla ja minä kun olin kuvitellut autoa brittiläiseksi.

Ehkä joku arvon lukija tietää vastauksenkin. Se varmaan löytyisi googlaamallakin (ihana uusverbi) mutta kun kokeilin parilla hakusanalla ei löytynyt.

Toinen kysymys liitty kytkimeen. Sen ymmärrän hyvin että jos pitää autoa punaisissa liikennevaloissa ylämäessä pelkällä kaasulla ja kytkimellä niin kuluuhan siinä kytkin kun sitä koko ajan liu'uttaa.

Mutta mikä paikka kuluu jos pidät kytkintä pohjassa, vaihde ykkösellä ja pidät autoa paikalla jarrupolkimella? Vai kuluuko joku paikka vähemmän jos laitan vaihteen vapaalle ja laitan käsijarrun päälle. Ja jos tässä jälkimmäisessä joku paikka kuluu niin mikä se on? Käsijarrun vaijeriko? Ja jos pidänkin paikoilla jalkajarrulla?

Kaikkea sitä tuleekin ihmeteltyä. Ja tehtyä tikusta asiaa kun ei maailmoja syleilevät poliittiset jutut oikein jaksa nyt innostaa.

Ai niin. Olin niin onnellinen kun pääsin vihdoinkin eroon kuukausikaupalla eteisen lattialla lojuneista viimeisistä vuokratuista muuttolaatikoista. Suurimman osan palautin heti muuttoa seuranneella viikolla mutta kun tavaran sijoittelussa oli tilaongelmia niin kesti vähän pidempään. Tuntui eteinen illalla ulos lähtiessä niin kummallisen tilavalta ;)

7 kommenttia:

  1. Myös pakoputket ovat jaappanilaisissa autoissa apumiehen puolella kun taas euroautoissa kuskin puolella. Jenkeissä tankkiaukko usein kuskin puolella mutta niin myös pakoputki. Putken sijainti liittynee siihen, että se ei olisi jalkakäytävän puolella ja tankkiaukon sijoittelu liittynee yleiseen tapaan. Keski-Euroopassa ja Japanissa huoltoasemat ovat nimittäin todella ruuhkaisia. Kun tankkiaukko on samalla puolella kuin muissa, jonottaminen on nopeaa. Jos aukko on eri puolella, joudut peruuttamaan jonossa. Joissain pikkusitikoissa on japanilaiseen tyyliin tankkiaukko kuskin puolella, koska auto on suunniteltu yhteistyössä japanilaisten kanssa.

    Kuten varmaan tiedät, kytkinlevyt kuluvat aina kun painat kytkintä. Kytkintä painamalla levyt eivät irtoa kokonaan toisistaan, vaan ne hankaavat toisiaan samaan tapaan kuin jarrupalat hankaavat jarrulevyä koko ajan. Sinänsä sillä ei ole mitään väliä (siis kytkimen kulumisella), koska niitähän saa uusia kaupasta, joten herra on hyvä ja ajaa miten parhaaksi näkee. Käsijarrua on hyvä käyttää säännöllisesti ettei se jumitu, mutta ei kuitenkaan niin, että auto jätetään käsijarrun varaan yön yli tai koko päiväksi. Se voi jumittaa kiinni kokonaan tai ruostuttaa levyyn jarrutettaessa ikävästi tärisyttävän juovan.

    VastaaPoista
  2. KT: Kiitoksia vastauksesta, nyt voin ryhtyä pakkoneuroottisesti liikennevaloissa tarkastelemaan edellä olevan auton pakoputken sijaintikohtaa. Näin varmistan että maailmanjärjestys on kansallisesti aina kohdallaan eikä siinä ole elämää häiritseviä poikkeuksia.

    Kytkimen kulumisen suhteen kertomasi minunkin tiedossa oleva tieto "niitähän saa uusia kaupasta" ei suuremmin lohduta. Onneksi et väittänytkään että niitä saisi kaupasta halvalla ;) ainakaan tällainen nörtti-mämmikoura. Olen joskus vuosia vuosia sitten eräässä autossa teettänyt kytkinremontin ja aika tyyristä lystiä se oli.

    Käsijarrun jumiminen on aika tuttua. Kun edellisessä asunnossa pidin autoa autotallissa niin jo parin päivän seisottaminen - niin siis auton autotallissa ;) riitti jumittamaan käsijarrun. Tosin irtosi helposti heti kun lähdin liikkeelle.

    Nyt olen autotalliton ja kauhulla ajattelen ensi talvea. Kas kun ehdin lähes kymmenen vuotta nauttia autotallista/hallista autolla töihin, jossa myös tuo autohallin ihanuus.

    Onneksi lämmityksen pistorasia on uudessa paritaloasunnossani ihan ulko-oven vieressä ja asunnossa on sille sisäkytkin eteisessä. Ehkä pärjään sillä. Tai pakkohan se on kun ei ole vaihtoehtoja.

    VastaaPoista
  3. Kojetaulun tankkimerkin symbolin letku on toisissa vasemmalla ja toisissa oikealla puolella. Arkikokemuksen mukaan japseissa letku oli aiemmin vasemmalla puolella ja euroautoissa oikealla - noudattaen siis tankkiaukon sijaintia. Nykyisin se on enää kuriositeetti.

    VastaaPoista
  4. KT: Onneksi tuo kojetaulun symboli selviää kertavilkaisulla omasta autosta eikä siitä siten tarvitse tulla mitään pakkoneuroottista liikenteessä vahtimistoimintaa :)

    Mutta voi sitä kytätä jos on taksissa tai jonkun tutun autossa.

    VastaaPoista
  5. Kai silläkin on joku merkityksensä, että Japanissa on vasemmanpuoleinen liikenne?

    VastaaPoista
  6. Pablo: Juu, tuostahan se tietenkin johtuu. Enpä tullut noin yksinkertaista selitystä ajatelleeksi. Kas kun meillä Suomessa on sellainen bensa-asema aika harvinainen että mittari olisi suoraan jalkakäytävän reunalla. Ulkomaillahan niitä näkee. Aika luontevaa tankkaamista ajatellen.

    Tästä kuitenkin tulee heti jatkoihmettelyä. Ratti osataan valmistaa kohdemaan mukaan vasemmalle tai oikealle. Ilmeisesti polttoainesäiliön täyttöaukon puolisuus olisi paljon vaikeampi (vaatisi isoja korimuutoksia?) ja siksi kalliimpi. Ja ehkä kuitenkin samalla vähäpätöisempi.

    Aina sitä kysyessä viisastuu.

    VastaaPoista
  7. "Nyt olen autotalliton ja kauhulla ajattelen ensi talvea. Kas kun ehdin lähes kymmenen vuotta nauttia autotallista/hallista autolla töihin, jossa myös tuo autohallin ihanuus.
    "

    Älä hätäile. Nykyään omaat kuitenkin "Auton" joka talvehtii jopa paremmin ilman tallia...

    VastaaPoista