25.2.2009

Mikro vai nanobloggausta?

Anteeksi jos käytän tässä kirjoituksessani eräitä anglisismeja mutta olen yrittänyt laittaa niiden kohdalle linkin ilmaisua selvittävälle sivulle.

Nuorin tyttäreni opasti taas "fossiili-isäänsä". Mikrobloggaus on nyt in. No kun en vielä itseäni ihan fossiiliksi tunne niin minäpä heti tutustumaan aiheeseen. Olinhan minä havainnut jossain vaiheessa Jaikun ja Twitterin mutta nyt ryhdyin sitten vähän tarkemmin perehtymään.

Olin kyllä hiukan pettynyt perehtyessäni kun havaitsin että ihmiset kirjoittavat 1-2 lauseen pituisia mikroblogikirjoituksia. Sitten vielä trendikkäämpää on kirjoittaa nanoblogia jossa tiivistetään sanottava yhteen sanaan. Kas kun on niin kiire ettei ehdi kirjoittaa pidempään.

Näitä erilaisia trendijuttuja näyttää syntyvän kuin sieniä sateella kun erilaiset yrittäjät yrittävät kilvan keksiä ja löytää uusia killer-applicationeita jolla rikastuisi ja saisi mainosmarkkoja yms.

Näistä uusimmista avasin itselleni tilin Facebookiin ja jo aikaisemmin avasin tilit samanhenkisiin bisnesihmisten "naamakirjoihin" Linkedin ja Plaxo. Linkedininin aikaisemmilta käyttäjiltä kysyin onko kukaan heistä oikeasti hyötynyt mitään niin kukaan ei tunnustanut hyötyneensä mutta oli liittynyt sinne varmuuden vuoksi jos joskus jotain hyötyä ehkä saisi.

Kun vastikään kyselin uudestaan niin jotkut nuoremmat kollegat kertoivat kuulleensa head huntereiden löytävän sieltä kohteitaan. Minä olen varmaan jo liian vanha head huntereiden metsästettäväksi.

Facebookiakin pidän hiukan turhanpäiväisenä. Suurin osa sen kaveruuskontakteista tai tapahtumista on hiukan väkisin tehtyä pintaliitoa. Kun kirjaat itsesi johonkin ryhmään niin ellet toisin määrää siitä menee heti liittymistarjous myös sinun lukuisille Facebookissa merkkaamillesi kavereillesi jne. Itse olen tutuilleni ilmoittanutkin että minulle on ihan turha lähettää milloin mitäkin Facebookin ryhmään liittymistarjousta.

Koko Facebook on monelta osin vain näennäistä yhteydenpitoa ystäviin. Ja monelle melkoinen aikavaras. Mutta nostan hattua konseptin keksijöille - aika jännän systeemin ovat pystyttäneet ja ilmeisesti kun siellä on joku sopiva kriittiinen massa jäseniä niin mainoskauppa käy.

Facebookin ongelmia on vielä sen heikko yksityisyyden suoja ja jatkuvasti kohua aiheuttavat tekijänoikeusehdot. Facebookhan yrittää jatkuvasti kaapata itselleen oikeudet jäsentensä siellä julkaisemaan aineistoon. Ja sitten kohtun noustua lieventävät ehtoja.

Naureskelin jokin aika sitten että eihän enää mitään suojelupoliiseja tms tarvita kun voi hakea ihmisistä profiilitiedot Googlella ja Facebookista. Ja ehkä Lex Nokialla täydennettynä olemme jo hyvän matkaa Orwellin tai Bradburyn isoveli valvoo yhteiskuntavisioissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti