27.2.2014

Eivätkö vanhat ihmiset osaa käyttää hissejä?

Kirjoitin vajaa kaksi kuukautta sitten blogiini "Hissiasiantuntijan vieressä hissiä odottamassa".

Olin silloin juuri aloittanut päivittäiset käynnit syöpäsairaalassa saamassa sädehoitoa, Nyt sädehoito on loppusuoralla kun käyntejä alkaa olla yli 30 kpl.

Paljon tuolla sairaalassa kulkee ikäihmisiä, mutta en olisi koskaan uskonut, että ihmiset eivät osaa käyttää nykyaikaisia hissejä.

Olen melkein päivittäin tavannut hissin edessä hissin tilaavia ihmisiä, jotka ensin katsovat hissin näytöstä missä kerroksessa hissi on. Kun tässä sairaalassa sisäänkäynti on 1. kerroksessa ja sädehoito alaspäin 0. kerroksessa. Jos hissi on tilattaessa 6. kerroksessa he painavat nappia "YLÖS" kun kuvittelevat, että tilaus tehdään sinne missä hissi kulloinkin sijaitsee. Kun he astuvat hissiin ja painavat nappia "0." (eli alaspäin) alkaa hissi mennäkin ylöspäin. Ja sitten ihmettelevät kummasti.

Muutaman kerran on käynyt, että minä olen ehtinyt tilata hissin alaspäin niin he ihmettelevät, että vaikka painoivat 6. kerroksen nappia hissi menikin ensiksi alaspäin. Matka 1. kerroksesta 0. kerrokseen on niin nopea, ettei siinä kannata alkaa selittää äimistelijöille missä meni vikaan. Mutta hyvin vihaisina ovat muutaman kerran katsoneet minua ikään kuin olisi syyllinen kun olin kaapannut heidän hissinsä.

Yritin hymyillen lohduttaa, että saivat ylimääräisen huvimatkan, mutta huumorini ei tuntunut purevan.

Eihän tämä koko asia ole iso, mutta ihmettelen onko tällaisia ihmisiä paljonkin vai onko kyse vain iän mukana tuomasta taantumasta?  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti