Jouluna 2011 ostin itselleni uuden Samsung merkkisen Android puhelimen. Alussa kaikki meni uuden järjestelmän harjoittelun piikkiin kun piti opetella pois nokialaisesta logiikasta.
Samankaltaisia ongelmia alkoi esiintyä. Vastapuolen ääni alkoi usein puuroutua ja puhelu saattoi katketa aivan epämääräisesti kesken puhelun. Ja joskus minuun ei saanut yhteyttä ollenkaan. Pitkään arvelin, että on vain surkea puhelin. Usein auttoi kun sammutin ja käynnistin puhelimen uudestaan.
Mutta kesällä aloin tarkkailla muilla puhelimilla ja havaitsin että vika on kaikilla puhelimilla. Sehän selittäisikin, ettei vika ole ollenkaan puhelimessa vaan verkon kuuluvuudessa kotonani. Eli olin ilmeisesti jopa ostanut uuden älypuhelimenkin ihan turhaan kun vanhakin oli ilmeisesti ihan kunnossa. No onhan uusi vähän pienempikokoinen kuin entinen.
Tein Elisallle vikailmoituksen heidän verkkosivultaan.
Vajaa viikon kuluttua vain vastauksen, johon lähetin vielä lisäselvitystä. Tässä kopio Elisan vastauksesta ja siihen laittamani lisäselvitys:
Vielä lisätäsmennyksiä: Puheluissa vastapuolen ääni
puuroutuu usein, jopa monta kertaa päivässä. Ja puhelut katkeavat
selittämättömästi. Välillä epäilin Samsungin puhelintakin. Mutta toisellakin
Samsungilla samat ongelmat. Nyt olen havainnut puhelujen katkeamisen johtuvan
vain verkon katoamisesta.
Sitten sain vastauksen (lihavointi on minun):
Hei N,
kiitos yhteydenotostasi. Koska ongelma on jatkunut noin
kauan ja sitä on ollut useammalla puhelimella, on kyse katvealueesta. Alueelta
on tullut muitakin katveilmoituksia - runsaista 3G-tukiasemista huolimatta
signaali ei vain pääse kaikkialle. Jos kyse olisi ollut viasta, se olisi
luultavasti jo tänä aikana korjattu.
Onko kuuluvuus parempi lähellä ikkunoita? Jos talossasi
on ikkunoita länteen päin, kokeile niiden lähellä. Kannattaa myös ulkona
tarkkailla kuuluvuustolppia: onko esimerkiksi M-tien ja N-tien
risteyksessä parempi kuuluvuus? Puheluitahan ei tarvitse soittaa; riittää, että
tarkkailet kuuluvuustolppien määrää.
Teen uuden katveilmoituksen, jotta alue otetaan huomioon
verkkosuunnittelussa. Parannuksia verkkoon ei kuitenkaan ole seuraavaan puoleen
vuoteen tulossa.
Ystävällisin terveisin,
Ville Halonen
Elisan vikapalvelu
Nyt minua alkoi ottaa päähän. Vika ei olekaan vika. Tietotekniikassa on jo vuosikymmenet puhuttu vioista jotka ovatkin valmistajan mielestä ominaisuuksia. Elisan netistä löytyvä kuuluvuuskartta näyttää koko alueella hyvän kuuluvuuden ilman mitään rajoituksia. Vastasin vielä Elisalle kun en ihan niellyt selitystä. Eli seuraavasti:
Kiitoksia vastauksesta. Vaikkei se suuremmin lohduta jos
puhelut katkeavat päivittäin eikä esimerkiksi lapseni saa minua kiinni kun
puhelimeni ei saa yhteyttä verkkoon. Ehkä minun on hankittava LUOTETTAVAMPI
Skype puhelinnumero (josta varoitetaan ettei se sovellu hätänumeroksi!) :)
Vastaat "Jos kyse olisi ollut viasta, se olisi
luultavasti jo tänä aikana korjattu." Kyllä näin vakava pitkään jatkunut
häiriö on VIKA! Enkä mielelläni vaihtaisi operaattoria kun mökillä Hämeessä
taas paras kuuluvuus on Elisa/Saunalahdella - minkä johdosta aikoinaan hankinkin
Radiolinjalta liittymän.
Mutta onko tiedossanne M-tien alueen
(paritaloissa noin 50 kotitaloutta ja pari omakotitaloa) topografia? Kun
ehdotat että mittailisin kuuluvuutta M-tien ja N-tien
risteyksessä niin se kohta on useita metrejä alempana (en tiedä tarkkaan, mutta
M-tiellä on jyrkkä nousu kun kääntyy N-tieltä. Talvella ei
talvirenkaat aina edes pidä mäessä) kuin M-tien paritaloalue, joten
se ei ole mitenkään vertailukelpoinen. Jos yhtään tunnen tekniikkaa niin eikös
tukiasemien signaaliherkkyys ole kiinni myös siitä miten ne on suunnattu.
Muistelin Elisan suunnanneen tukiaseman uudestaan työpaikkani lähellä yrityksen
kännyköiden kuuluvuuden parantamiseksi. Ja se kuuluvuus parani heti.
Jos tukiasemia on useita lähiseudulla niin kannattaisiko
niiden suuntausta vain tarkistaa?
Sain tähänkin aivan yhtä tylyn vakiovastauksen:
Hei,
kiitos yhteydenotostasi.
Katve-ongelmaa ei voida korjata nopeasti, koska mitään ei
ole rikki jota voisi korjata. Katve ei ole vika-tilanne sillä kyseessä ei ole
esimerkiksi vikaantunut tukiasema, vaan yksittäinen paikka minne maaston
muodon, rakennuksien ja tukiaseman sijaintien johdosta kuuluvuus on huono. Hyvälläkin
kuuluvuusalueella voi paikoin esiintyä sisäkatveita yksittäisissä asunnoissa.
Ainoa tapa vaikuttaa radioverkkosuunnitteluun on
jättämällä katveilmoitus. Tällainen ilmoitus on teiltä jo vastaanotettu ja se
on näkyvissä meidän kuuluvuuskartalla jota käytetään perustana kun arvioidaan
mihin tarvitaan esimerkiksi lisää tukiasemia, tai muutoksia suuntauksiin.
Katve-ongelmaan ei siis valitettavasti ole mahdollista
saada mitään nopeaa korjausta. Teemme kuitenkin jatkuvasti muutostöitä
parantaaksemme kuuluvuutta ympäri Suomen.
Ystävällisin terveisin,
Stefan
Elisan vikapalvelu
Aikaisemmin myönsivät 'Alueelta on tullut muitakin katveilmoituksia ' mutta nyt jo redusoivat ongelman kuin olisi kyse yksittäisestä asunnosta.
Kun juuri olin sähköpostissani kertonut, että työpaikkani lähin tukiasema vai suunnattiin uudestaan ja kuuluvuus parani välittömästi. Taisi korjaukseen mennä parin päivän odotus. Eli ei tässä mistään luonnonlaista ole kysymys 'ei voida korjata nopeasti, koska mitään ei ole rikki jota voisi korjata'. Kerroin juuri edellisessä postissani että kyllä voidaan. Mutta kysymys onkin ettei asiakaspalvelun nimissä haluta!!!!
Aikaisemmin myönsivät 'Alueelta on tullut muitakin katveilmoituksia ' mutta nyt jo redusoivat ongelman kuin olisi kyse yksittäisestä asunnosta.
Kun juuri olin sähköpostissani kertonut, että työpaikkani lähin tukiasema vai suunnattiin uudestaan ja kuuluvuus parani välittömästi. Taisi korjaukseen mennä parin päivän odotus. Eli ei tässä mistään luonnonlaista ole kysymys 'ei voida korjata nopeasti, koska mitään ei ole rikki jota voisi korjata'. Kerroin juuri edellisessä postissani että kyllä voidaan. Mutta kysymys onkin ettei asiakaspalvelun nimissä haluta!!!!
Saunalahti/Elisalle ei yksittäinen asiakas ole enää tärkeä. Mutta sama palveluhaluttomuus vai sanoisinko kyvyttömyys koskee kaikkia matkapuhelinoperaattoreita. Olen monta kertaa sanonut kysyville, että ihan samanlaisia ne ovat. Niin kauan kuin kaikki sujuu hyvin eikä ole mitään vikoja niin olen ollut tyytyväinen Saunalahden palveluihin. Mutta aina kun on kyse jostain ongelmasta niin aivan järjetöntä moneen kertaan edestakaisin vehtaamista. Joskus olen joutunut vetoamaan jopa Telehallintokeskukseen jonka pitäisi valvoa noiden operaattoreiden toimintaa. Onneksi vikoja on viime vuosina ollut aika vähän sekä laajakaistaverkoissa että kännykkäverkoissa..
Voihan mielenosoituksellisesti vaihtaa mutta ei sellaisella tempulla saa mitään aikaan vain turhaa vaivaa itselle. Pitää kai taas aloittaa joku valitusrumba tämänkin tapauksen kanssa.
Vähintään on syytä kuitenkin valittaa, etteivät näitä valituksia hoitavat ymmärrä edes ehdottaa hankkimaan hyvää GSM ulkoantennia, joka huomattavasti parantaisi varmaankin kuuluvuutta. Kun ei ole mitään palveluhenkeä eikä ehkä osaamista tai asiantuntemustakaan. Saattaa olla että noitakin hommia hoitavat jotkut ulkoistetut halvalla nälkäpalkalla työskentelevät nuoret. Lisäksi vielä puutteellisesti koulutettuja. Ehkä heidät on opetettu vain sanomaan ei jos on kyse yksittäisen asiakkaan ongelmista.
Yrityspalvelu pelaa sitten ihan toisin. Siellä voidaan syödä jopa pitkiä kosteita lounaitakin jos asiakas on riittävän iso ja kontaktihenkilö vaikutusvaltainen. Silloin kaikki onnistuu. Mutta olenkin vain eläkeläinen ilman näkyvää vaikutusvaltaa.
Terve Igor! Kyllä se asian korjaaminen tuossa tapauksessa näyttää olevan sitkeätä. Itselläni on Saunalahden kännykkäliittymä ja ainakin täällä Varkaudessa se on toiminut hyvin. Sen sijaan mobiilinetti takkuili ehkä n. vuoden ajan, eli pudotti nopeuden niin, että esim. tiedostoa ladattaessa se tuli n. 20 kt/s nopeudella, eli hitaammin kuin vanhalla puhelinmodemi yhteydellä.
VastaaPoistaEn alkanut valtusrumbaa, vaan otin koekäyttöön DNA:n mokkulan, jossa on reititin samalla (8 laitetta voi olla yhdistettynä), koska silloin tällöin olemme omilla läppäreillämme yht'aikaa netissä Pirjon kanssa. Testasin peräkkäin noin tunnin sisällä sekä DNA:n, että Saunalahden mobiilinettiä. DNA:n nopeus ei kertaakaan pudonnut alle 2 Mb/s, mutta Saunalahden putosi jopa alle 200 kb/s. Maksimissaan oli molemmissa hyvin samanlainen nopeus, mutta se, että DNA:lla se ei pudonnut noin alas, kuin Saunalahdella, ratkaisi asian, eli irtisanoin Saunalahden mobiilinetin ja nyt käytän tätä DNA:n liittymää.
Tähän asti olen ollut tyytyväinen vaihdokseen.
Terv. Pekka
Päädyin aikoinaan Radiolinja/Elisa/Saunalahteen kun piti löytää kännykkä joka toimisi mökillä. Elisalla/Saunalahdella/Kolumbuksella lienee Suomen suurin käyttäjämäärä. Minun lähipiirini joiden kanssa soittelen on tuossa verkossa. Mutta minä en voi vaikuttaa missä verkossa heidän kännykkänsä ovat. Minulle tuo on toiseksi tärkein kriteeri. Toimivuus on tietenkin ensimmäinen mutta kun ei minun katvealueeni näy missään Elisan kuuluvuuskartassa niin en minä tuota ole puoleen vuoteen älynnyt epäillä.
PoistaMietin tässä paraikaa mikä olisi järkevintä tehdä.
Se unohtui kertoa, että kun olin irtisanomassa mobiilinettiä Elisa shopissa, myyjä kertoi, että reilun puolen vuoden kuluttua heidänkin mobiilinettinsä toiminta paranee täällä Varkaudessa, kun tulee uusi tukiasema. No, sitä en kuitenkaan jäänyt odottamaan, on se netin käyttö ollut sen verran takkuista Saunalahden mobiiliverkossa ajoittain.
VastaaPoistaNo tuo 1/2 vuotta taitaa olla jonkinlainen maaginen viive kun sitä minullekin väläytettiin. Huvittavaa vain oli kun työpaikallamme vaihdettiin operaattoriksi Elisaan eikä toimitalomme kaikissa paikoissa oikein kuulunut muutti Elisa tukiaseman suuntausta välittömästi. Ja vika joka nyt minulle ilmoitetun mukaan ei olekaan vika oli korjattu. Nyt minulle kerrotaan ettei voida tehdä mitään. Sanoisivat suoraan etteivät vaivaudu/halua korjata kun on kyse VAIN yksityisasiakkaasta.
Poista