30.8.2012

Muutanko autoni bioetanolikäyttöiseksi?

Olen nähnyt, että joitakin autoja on jo markkinoilla, jotka pystyvät käyttämään monipuolisempia polttoaineita. Kaasuautot ovat kai aika taloudellisia, mutta kaasun tankkaus voi muodostaa ongelmia. Aivan kuten joskus 1980-luvulla myytiin petrolikäyttöisiä autoja. Hankalaa oli kun lähin tankkauspiste olisi minullakin ollut jossain 150 km päässä.

Mutta yhtäkkiä älysin asiaa tutkiessani, että tavallisen bensiinikäyttöisen auton voi muuttaa etanolikäyttöiseksi kohtuukustannuksin eikä etanolin käytöstä tarvitse maksaa dieselautojen erikoisveroa. ja autoon voi vapaasti tankata tarvittaessa milloin tahansa tavallista bensiiniä. Ei siis jää pulaan.

Tuo muutos etanolikäyttöiseksi käy näemmä aika helposti. Pääkaupunkiseudun läheisyydessä Sipoossa on asiaan erikoistunut korjaamo joka tekee tuon muutoksen 4-sylinteriseen autoon alle 400 eurolla.

Tuon muunnoksen tekevä laite maksaa valmistajasta riippuen 100 euron paikkeilla ja useimmat valmistajat väittävät muutostyötä helpoksi ja nopeaksi 0,5 - 1,5 h. Eli olisi tuossa hyvä kate omalle työlle jos säästää 300 euroa noin pienellä työllä. Niin jos rohkenee ja osaa.  Tässä vähän yleistä tietoa tuosta muunnoksesta.

Ukrainalainen valmistaja myy omaa laitettaan 85 eurolla tai 95 eurolla liitäntäkaapeleineen. Joiltain harrastajasivuilta löysin useita tuolta muunnossarjansa tilanneita ja ihan tyytyväisiä.

Jostain kumman syystä tämä ei oikein näytä Suomessa ottaneen tuulta alleen. Ehkä siksi, että vain St1-huoltoasemaketju  on panostanut tuon etanolin tuottamiseen esimerkiksi leipomojätteistä.

Aika hyvä kirjoitus on bioetanolista Wikipediassa. Sieltä selviää, että Ruotsi käyttää noin kolminkertaisen määrän bioetanolia ja Saksa ja Ranska noin viisinkertaisen määrän Suomeen verrattuna (vuoden 2008 tilastot). Ruotsissa Saab oli jopa tehnyt mallin, jossa bioetanoli antoi enemmän tehoa ja vääntöä kuin käyttämällä bensiiniä. Ja kun katsoin netissä niin on Volvollakin jo saatavissa valmiiksi ainakin S40/V50 malleissa jo valmiiksi bioetanolille viritetty moottori.  

Ainoa arveluttava näkökohta tässä on Suomen valtion politiikka. Nyt maksaa bioetanoli E85 noin 1,1 euroa/litra kun samaan aikaan bensiini alkaa olla yli 1,70 euroa/litra. Vaikka bioetanolia kuluukin käytännössä 20-30% enemmän kuin bensiiniä on muutoksen takaisinmaksuaika nykyhinnoin aika nopea. Lisäbonuksena tuo E85 on bensiiniä ympäristöystävällisempi polttoaine.

En ole vielä tehnyt päätöstä muutoksesta mutta harkitsen jo vakavasti.

6 kommenttia:

  1. Lue tämä teksti etanolibensan mahdollisista riskeistä. Luulisin, että riskit tulevat näkyviin vasta pitkäaikaisessa käytössä.

    Suosittelisin mieluummin flexifuel-auton hankkimista.

    Tällä hetkellä vain St1-ketju myy bioetanolia ja sekin vain muutamilla asemilla. Neste Oilin etanoliprojekti meni puihin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen lukenut noita kriittisiä kirjoituksia. Noissa Hannu Tanskasen kirjoituksissa oli eräänäkin esimerkkinä, että etanolin tuotanto on pois elintarviketuotannosta ja nostaa elintarvikkeiden hintaa. Argumentti on mielenkiintoinen muttei alkuunkaan kaikkiin tilanteisiin relevantti. Esimerkiksi St1 tuottaa bioetanolia mm leipomojätteistä. En tiedä menisikö nuo sianruoaksi kun sikojen rehu on halvempaa tuoda ulkomailta.

      VH: Kun suosittelet mieluummin flexifuel autoa tuollaisen muunnetun sijaan niin mihin perustat suosituksesi? Nuo kriittiset Hannu Tanskasen kirjoitukset, johon linkkisi johtavat ei erottele valmiita flexifuel malleja bioetanolille jälkikäteen muutetuista.

      Nuo Hannu Tanskasen kriittiset kirjoitukset ottavat ihan oikein esiin myös ongelmia joihin on varauduttava bioetanolin käytössä. Eivät bioetanoliin siirtyjät niitä vähättele vaan ovat niistä itsekin kirjoittaneet ja antaneet varautumisohjeita. Bioetanolin edullisuus ei ole alkuunkaan selvää. Bioetanolilla ei vielä ole kilpailevia tuottajia eikä Suomen kaltaisessa maassa koskaan voi tietää valtion poukkoilevasta verotuslinjasta riittävän pitkäksi aikaa eteenpäin. Onneksi tuo muunnos bioetanolikäyttöön ei ole kustannuksiltaan kovin iso.

      Neste Oilin projekti taisi koskea toista biopolttoainetta eli biodieseliä, joka oli tarkoitus tuottaa ulkomailta tuodusta palmuöljystä.

      Poista
  2. Mitä oikeastaan on "bioetanoli" ja miten se eroaa etanolista?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En tiedä eroaako se. Molemmista kirjoitetaan erikseen mutta onko kyse oikeasti samasta niin en tiedä. Olen ihan maallikko tuossa suhteessa. Hyvä kysymys on kai tapana sanoa :)
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Biopolttoaine
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Bioetanoli
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Etanoli

      Poista
  3. http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288500063708.html

    Ihme sekoilua kyllä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En oikein usko, että jos me lopetamme bioetanolin tuottamisen esimerkiksi kotimaisista leipomojätteistä, että se jotenkin sitten paremmin ruokkisi Afrikan nälkää näkevät. Kunhan nyt taas joku on keksinyt uuden argumentin lobataakseen jonkun etuja jonkun toisen etuja vastaan.

      Poista