7.8.2013

Miljoonasäästöjä terveydenhuollossa

Olen koko kesän ollut tyytyväinen kun olen päässyt jouheasti terveyskeskuksen kautta erikoissairaanhoidon palveluihin. Osittain ansio siitä lankeaa varmaan uudelle omalääkärilleni joka on napakasti tehnyt lähetteitä kun on tarvittu tarkempia tutkimuksia.

Minä olen eläkkeellä, joten minun voidaan jonotuttaa. Jos jonotusaika on kohtuullinen kuten nyt näyttää minun tapauksessani olevan tuo on siedettävää.

Mutta muutamia päiviä sitten oli MTV3:n uutislähetyksessä mielenkiintoinen uutinen. Pohjola-ryhmä on perustanut oman ortopediaan erikoistuneen sairaalan ja on onnistunut tehokkailla järjestelyillä puolittamaan potilaiden hoito- ja toipumisajat.

Tämä alkaa tulla ymmärrettäväksi kun miettii Pohjolan asemaa. Hehän vakuutusyhtiönä maksavat esimerkiksi työtapaturman kustannukset ja heidän mielenkiintonsa on tietenkin alentaa kokonaiskustannuksia. Uutislähetyksessä kerrottiin, että nopeutus on saatu tehostamalla prosessia. Diagnoosi on pyritty saamaan aikaan heti, jotta on voitu päättää hoitotoimenpiteet ja kun on oma sairaala voidaan leikkauksienkin aikataulua hallinnoida itse. Niin yksinkertaista että alkoi ihan naurattaa.

Laskukone päässäni alkoi suorittaa kerto- ja yhteenlaskuja. Julkisessa terveydenhuollossa pidetään lääkäriä niukkana tuotantoresurssina ja kaikki potilaat jonottavat, että lääkärin kuormitus ja käyttösuhde saadaan pysymään korkeana. Ja olen ymmärtänyt, että julkisessa terveydenhuollossa jotain magneetti- tai tietokonekuvausta joutuu potilas jonottamaan jopa kuukausikaupalla.

Hei, KUKA maksaa laskun?


Työnantaja maksaa sairasajan palkan, sitten kela maksaa siitä osan ja jos jonotusaika menee pitkäksi menee loppuaika Kelan piikkiin. Aloin laskea minkälaisia rahamääriä tuollaiseen jonottamiseen tuhlataan. Sehän on ihan järjetöntä. Pienipalkkaisenkin 2-3 kk sairaslomapalkalla kustannettaisiin yksi lääkäri muutamaksi viikoksi ja jos/kun noita jonottajia on riittävästi niin kyse on jättimäisistä summista.

Olen miettinyt tätä jo  pidempään erään konkreettisen esimerkin vauhdittamana mutta nyt tuo MTV3:n uutinen  kirvoitti kirjoittamaan.

Ja minusta tuntuu, että meillä koko sote-uudistus käsitykseni mukaan näpräilee ihan muun laisten juttujen kanssa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti