18.8.2013

Vantaan lentokenttä perii takseilta kynnysrahoja

Satuin tänään Espoon taksien yhteisille nettisivuille kun etsin voimassaolevia tilauspuhelinnumeroita.

Hämmästykseni oli suuri kun heidän sivuiltaan huomasin erikoisen lentokenttälisän. Jokainen kyyti lentokentältä maksaa ylimääräistä 2,30 euroa (sis 10% ALV), jonka lentokenttä perii ihan kuin taksikyyti ei muuten olisi riittävän kallista.

Tämä oli erikoinen yllätys. Muissa maissa lentokenttätaksit vain huijaavat matkustajia  mutta meillä on erillinen maksu, joka on oikein mainittu valtioneuvoston asetuksessa taksiliikenteen kuluttajilta perittävistä maksuista. Tuon asetuksen 6 § kohdassa 2)
enintään 2,09 euron lentokenttälisä, jos  taksi joutuu maksamaan taksiliikenteen ohjauksesta ja valvonnasta maksun päästäkseen lentokentällä matkustajaterminaalin alueelle noutamaan asiakasta;

Lähitaksin nettisivulla tuo kerrotaankin:

'Lentokenttälisä peritään lentoasemalta lähtevistä kyydeistä ja se on yhtä suuri kuin se maksu, jonka taksi joutuu maksamaan päästäkseen lentokentällä matkustajaterminaalin alueelle noutamaan asiakasta. Helsinki- Vantaalla lentokenttälisä on suuruudeltaan 2,30€.'

Toden totta siellä olisi tuon mukaan jotain ohjausta ja valvontaa, joka oikeuttaisi tuollaisen yli 2 euron maksun perimään - tosiasiassa minun mielestäni lähes tyhjästä. Aika harvoin olen siellä nähnyt mitään ohjausta tai valvontaa.

Taitaa olla melkoinen bisnes lentokenttäyritykselle.

Liikuntarajoitteisena huomasin joskus ehkä puoli vuotta sitten kun en vähään aikaan ollut käynyt lentokentällä, että siellä yhdessä ulkomaan terminaalissa ei ollut enää ollenkaan lentoaseman puolesta istumapaikkoja. Siellä oli vain kaupallisia kahviloita. Muutama ilmainen paikka löytyi jossain kaukana käytävällä.

Vastaavanlainen idioottimaisuus on lentokentän parkkialueen invaparkkeeraus. Minulla on poliisin myöntämä invaparkkitunnus, mutta saadakseni ilmaiseen poistumiseen oikeuttavan lipukkeen minun pitäisi  kävellä - niin siis liikuntarajoitteisena  esimerkiksi ulkomaan terminaali 2:sta yli puolen lentokentän läpi kotimaan terminaaliin johtavan käytävän varrella olevaan "palvelupisteeseen" näyttämään tuo parkkimerkkini. Tosi ystävällisesti ajateltu tämäkin yksityiskohta. Ilmeisesti ennemminkin on ajateltu ettei kukaan invalidi jaksa nähdä tuota vaivaa vaan maksaa pysäköintinsä sovinnolla - tai sitten ei ole ajateltu ollenkaan mikä sekin mahdollisuus on olemassa.. 

 

10 kommenttia:

  1. Se on sitä suomalaista näkymätöntä korruptiota. Invapysäköintiasia tuntuu kyllä kauhealta kyykyttämiseltä. Esteettömyysasiamiehelle asiaa?

    VastaaPoista
  2. @ Igor

    Toden totta siellä olisi tuon mukaan jotain ohjausta ja valvontaa, joka oikeuttaisi tuollaisen yli 2 euron maksun perimään - tosiasiassa minun mielestäni lähes tyhjästä. Aika harvoin olen siellä nähnyt mitään ohjausta tai valvontaa.

    Helsinki-Vantaan lentoasemalla on erillinen taksien jonotusalue, josta säännöstellään takseja terminaalien eteen.

    Tämä jonotusalue on lentokentälle tultaessa ennen terminaaleja oikealla puolella. Alueella on omat sähköiset järjestelmät, jotka ohjaavat takseja terminaalien eteen seisomaan.

    Asiakkaat eivät vain tätä aluetta näe, koska jos taksi vie heidät kentälle, ei se kulje tämän alueen kautta, ja jos taksiin hypätään kentältä, niin taksi on jo käynyt tällä alueella, jolloin se jää taas asiakkaalta näkemättä.

    Ruuhkahuippuina alueella voi olla hyvinkin sata taksia venaamassa. Jos kaikki olisivat terminaalien edessä, niin helvetti olisi valloillaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä taksit osaisivat jonottaa peräkanaa ilman tuota järjestelmää. Koko sähköinen järjestelmä palvelee ennemminkin tuon kynnysrahan rahastamista. Olen haastatellut useita taksikuskeja tuosta järjestelmästä ja kyllä he sitä samanlaisena pitävät kuin minä. Sitä vaan ei rohjeta ääneen lausua.

      Poista
  3. Edelleenkin:

    Ruuhka-aikoina kaikki taksit eivät mahdu terminaalien eteen. Muutenkin terminaalien edustaa pitää olla vapaana, koska sitä käyttävät myös yksityisautoilijat ja bussit.

    Järjestelmä tarvitaan siksi, ettei taksien jonotusalueelta ole näköyhteyttä terminaalien eteen. Jonotusalueella olevat taksikuskit eivät tietäisi ilman järjestelmää, että nyt olisi takseille tilaa.

    Järjestelmä siis rekisteröi lentokentän terminaalialueelta poistuvan taksin RFID-teknologiaan perustuen, ja lähettää jonotusjärjestelmään tiedon, että yksi taksi voi taas ajaa terminaalin eteen.

    VastaaPoista
  4. Kyllä taksien, bussien ja yksityisautoilijoiden alueet on helposti liikennemerkein erotettavissa.

    Tuo hinta per käynti vastaa hyvin kannattavan parkkihallin veloitusta eli kyllä kysymys on minun käsitykseni mukaan ihan bisneksestä.

    Tuo mainitsemasi näköyhteyden puute olisi varmaan hoidettavissa sekin paljon halvemmalla laittamalla videokamera ja jonotusalueelle monitori. Simple is beautiful.

    VastaaPoista
  5. Kyllä, joo, niin varmaan, ja joo joo.

    Ei sitä järjestelmää sinne ihan turhan takia ole tehty.

    Videokameroita ja monitoreja taas tarvittaisiin useampia, koska terminaalien edusta on niin pitkä.

    Mielestäni lentokenttälisä ei ole kohtuuton. Eihän se hevonvittu ole kuin pari euroa+. Jos vielä taksittaa firman piikkiin, niin ei edes tunnu omassa lompsassa.

    Nyt on tehty kärpäsestä härkänen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eihän sitä turhaan ole tehty. Se on tehty rahastamaan ;) Ei taksialue saapuvien alueella kovin iso ole. En usko että kovin montaa monitoria tarvittaisiin. Eihän se 2,30 euroa ole todella kuin 2,30 euroa. Eihän se paljoa ole mutta mielestäni silti tyhjästä. Miksei Helsingin rautatieasemalla ole samanlaista puomitus-rahastusjärjestelmää?

      Asenteesi on muuten itsekkään palkkatyöläisen kun kerrot ettei sillä ole niin väliä kun se menee kuitenkin usein työnantajan eikä omasta pussista. Ei silloin tarvitse välittää. Kapitalisti maksaa ;)

      Poista
  6. Onko rahastaminen sitten niin väärin?

    Jos et tykkää lentokenttälisästä, niin kävele siihen Lentoasemantien jalkakäytävälle pois terminaalialueelta, ja tilaa taksi siihen. Säästät huimat pari euroa ja risat. Tietenkin varmistat soittaessasi, ettei taksi lähde lentoaseman taksialueelta, ja ettei lentokenttälisää vain missään tapauksessa tule mukaan hintaan.

    Eikö tämä ole tyypillinen "first world problem" eli vähän samaa kastia sen kanssa kuin että iPhonen kuoret eivät ole samaa sävyä puseroni kanssa jne.?

    Ensin ihmiset lentävät hurjan kalliilla lennoilla toiselle puolelle maailmaa, ja sitten valittavat parin euron lentokenttälisästä, mikä itse asiassa on täysin perusteltua.

    Häpeäisit kun jaksat kirjoittaa tällaisesta artikkelin blogiisi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tyhjästä rahastaminen on minusta väärin. Varsinkin jos rahastetaan tyhjästä ja sitä tekee julkinen valta.

      Heheh. Jos todella haluaisin välttää tuon lentokenttälisän menen vain saapuvien tasolta lähtevien tasolle ja nappaan siitä matkustajia tuoneen taksin.

      En minä missään yhteydessä väittänyt että kyse olisi jostain maailmoja kaatavasta hirmuisesta vääryydestä kuten nyt tunnut jotenkin esittävän. Totta kai tuo 2,30 euroa on vain 2,30 euroa eli aika pieni raha jopa eläkeläiselle.

      Jaa, kai sitä pitäisi osata suomalaiskansallisesti hävetä milloin mistäkin oikeasta asiasta. Olen ollut aina hiukan häpeämätön niin en vain osaa vaikka nimimerkki Miltton Friidman kehottaisi.

      Poista
  7. Tyhjästä rahastaminen on minusta väärin. Varsinkin jos rahastetaan tyhjästä ja sitä tekee julkinen valta.

    Mikset sitten ole enemmän anti-demari? Demarit verottavat samasta, mikä voitaisiin järjestää yritysten tai yhteisöjen kautta puolet halvemmalla.

    Sen sijaan keskityt johonkin todella pieneen ongelmaan.

    VastaaPoista