Arvostamani blogisti Kumitonttu on muutamaan kertaan kirjoittanut ihmetellen miten jotkut virkamiehet tosissaan uskovat, että verotulot nousevat kun oman auton käytöstä maksettavia verovapaita kilometrikorvauksia alennetaan. Minäkin olen puolustanut tuollaista ajatellen jotenkin että tuossa tapahtuu jonkinlainen vaihtoehtoistarkastelu.
Nyt on tunnustettava että Kumitonttu on ollut ihan oikeassa. Virkamiehet, jotka ajattelevat noin eivät ymmärrä eivätkä näytä osaavan laskea. Oikein hävetti kun aloin ajatella miten tyhmä minäkin olen ollut. Eihän siinä synny mitään uutta verotettavaa kun nykyinen verovapaa korvaus alenee ja edelleen maksetaan vain verottajan hyväksymä verovapaa korvaus. Siis siitä eteenpäin maksetaan vain se uusi alempi verovapaa korvaus. Ei siinä synny mitään uutta verotettavaa!.
Ajatus, että syntyisi jotain uusia verotettavia tuloja lähtee siitä elämälle vieraasta ajatuksesta, että oman auton käyttäjälle maksettaisiin edelleen aikaisemmat kilometrikorvaukset mutta nyt verovapaan rajan yli menevää osaa ryhdyttäisiin verottamaan. Mutta kun valtio on suuressa viisaudessaan laskenut että kilometrikorvaus alennettunakin riittää peittämään auton käytön niin kai ne korvauksetkin silloin pienevät sallittuun verovapaaseen yläraajaan.
Voi Kumitonttu miten minäkin olen kanssasi asiasta väitellyt ja ollutkin väärässä. Toden totta eikö kukaan valmisteluun osallistunut virkamies ole tuota älynnyt? Taitaa todella Axel Oxenstiernan sanat pitää paikkansa: "Poikaseni, kunpa tietäisit, miten vähällä järjellä
tätä maailmaa hallitaan." Alun perin lainaus kuuluu latinaksi: "An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur."
18.9.2012
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
No kiitos kiitos... Moni vaihtaa paraikaa oman autonsa yhtiön autoon. Työntekijän henkilökohtainen veroaste hiukan nousee, mutta yhtiöhän sen vähentää omassaan, joten tarkkaan ottaen verotulot hiukan jopa laskevat, koska yritysten veroaste on alempi kuin niiden palkansaajien, joille autoetu annetaan.
VastaaPoistaVaan on tuolla oman auton lopettamisella yksi ihan oikea suuren puoleinen ongelma, josta ei puhuta. Esimerkiksi Lapissa kaupparatsut ovat saaneet ihan kivan tilin sillä, että ovat ajaneet vaikka Rovaniemeltä Sirkkaan, niin jatkossa eivät aja. Eli kaukaisiin paikkoihin ei enää ajeta kertomaan uusista tuotteista. Tämä tietty sopii antikonsumeristeille, mutta minusta se on aika tyhmää, koska ei noita kaupparatsuja niin kauhea paljoa Suomessa ole. Vähän kuin syyttäisi aurinkoa kuivuudesta.
Käsittääkseni on ollut kyse auton käytöstä syntyvästä veronalennuksesta ei itse kilometrikorvauksista. Jos nyt alennus on esim. 10 prosenttiyksikköä, ja se putoaa esim. 6 prosenttiyksikköön, niin kyllähän verotulot kasvavat.
VastaaPoistaOlet oikeassa siinä, että maksettavien kilometrikorvausten alentaminen ei tuo valtionkassaan yhtään lisää.
Tietenkin verovähennys täytyy olla laskennallisesti yhtä suuri kuin kilometrikorvaus. Jos verovähennysoikeutta leikataan on tällöin leikattava myös kilometrikorvausta.
VastaaPoistaKumis, kaikki firmat eivät tarjoa työntekijöille firman autoa, riippumatta korvauksista.
Suurin osa Suomen firmoista ei tarjoa yhdellekkään työntekijälleen työsuhdeautoa.
Tomi: Mitä on "auton käytöstä syntyvä veronalennus"? Auton käyttömaksu ei riipu siitä ajatko vai seisooko auto. Ei meillä Suomessa auton käytöstä saa mitään veronalennusta.
PoistaVerovähennys yhtä suuri kuin kilometrikorvaus? Mikä on tuollainen verovähennys jota sitten vielä leikattaisiin?
Olet oikeassa, etteivät kaikki yritykset tarjoa yrityksen autoa työntekijöilleen. Mutta voi olla että hiukan useampi yritys joutuu asiaa miettimään kun verovapaita kilometrikorvauksia vähennetään. Ainakin silloin kun työntekijä oikeasti ajaa paljon yrityksen ajoja. Eri asia niille, jotka saavat auton verotettavana luontoisetuna eivätkä sitä oikeasti edes tarvitse työssään. Yleensä he ovat johtajia, päälliköitä, asiantuntijoita ja ylempiä toimihenkilöitä. Harvoin tavallinen duunari saa työsuhdeautoa.
Jos kaytat autoa tyomatkoihin, niin siita saa veronvahennyksia.
VastaaPoistaAika harvoin saa. Työmatkavähennyksen saa yleensä vain julkisten liikennevälineiden käytöstä. Ehdot oman auton käytön vähennyskelpoisuudelle ovat aika kovat. Ehdoissa on jos jonkinlaisia ehtoja ja se vähennys tulee kyseeseen vain jossain todella harvaan asutuilla alueilla jossa on erittäin vähän julkista liikennettä ja jos työaikasi ovat sen verran erikoiset että julkisten kulkuneuvojen odotusajat olisivat kohtuuttoman pitkät yms. Harvojen herkkua. Lisäksi vähennyksellä on yläraja joka pidemmillä työmatkoilla ylittyy helposti.
PoistaIsani ainaki saa. Vahennys on jopa merkittava.
PoistaOlen minäkin saanut. Asuessani Pieksämäen maalaiskunnassa kävin 100 km päässä Mikkelissä töissä päivittäin useamman kuukauden ajan. Julkisilla kulkuvälineillä oli yhteydet sen verran huonot, että olin oikeutettu oman auton käytön suuruiseen vähennykseen. Joo, vähennys oli merkittävä mutta niin oli kulutkin kun ajoin joka päivä ylimääräistä 200 km!
PoistaSinänsä omaa autoa saa toki käyttää muulloinkin, mutta silloin vähennys kuitenkin lasketaan julkisten kulkuneuvojen mukaan.
Oman auton käyttö työmatkoissa on harvojen ulottovilla. Silloin korvaus on jotain 0,1 euroa kilometriltä, millä ei edes tankkaa autoa näinä aikoina. Tähän ei hallitus ole puuttumassa.
VastaaPoistaTomi, miten monta euroa isäsi saama vähennys on ja kuinka monta kilometriä tulee päivittäin suuntaansa ja kuinka monta työpäivää hänellä on viikossa.
VastaaPoistaMatkaa on n.50 km suuntaansa, ja 5 paivana viikossa. Tarkkaa rahasummaa en tieda. Osa edusta tulee kimppakyydeista (joita ei verottajalle tietenkaan ilmoiteta).
VastaaPoistaNo niin. Näin minä vähän ounastelinkin.
VastaaPoista