9.3.2014

Sote-uudistus

Kun olen viime aikoina lukenut juttuja sote-uudistuksesta löytyy sieltä paljon kirjoituksia ja mielipiteitä terveydenhuollon organisoinnista perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon puolella. Olen alun alkaenkin ymmärtänyt tuollaisen organisaatiouudistuksen välttämättömyyden.

Mutta on muutama juttu joita en vieläkään ymmärrä. Enkä ole ihan vakuuttunut, että olisi kyse vain rajoittuneesta ymmärryskyvystäni.

Terveydenhuoltoon liittyen minulla vaivaa perusterveydenhuollon useampikanavaisuus. Terveyskeskukset ovat nykyään vähävaraisille eläkeläisille ja muulle rupusakille. Työssä käyvälle paremmalle väelle on olemassa työterveyshuolto. Joissain tapauksissa työterveyshuollossa onkin hyvin kattavat terveyspalvelut, jos työnantaja on katsonut sellaiset tarpeellisiksi tai hyödyllisiksi. Ja miksei olisi. Onhan järjetöntä, että kallispalkkaiset työssäkäyvät istuvat tuntikaupalla työaikoina terveyskeskuksien jonoissa jonottamaan ehtivien eläkeläisten ja työttömien kanssa. Jonottaminen ei ole ilmaista. Jos ei muuta niin siinä on mukana ainakin v-käyrää nostattava komponentti.

Ja sitten on vielä sellaiset hyvävaraiset eläkeläiset tai kuponginleikkaajat, joilla on varaa maksaa itsekin lääkäripalveluistaan.

Tuon kokonaisterveydenhuollon nivominen yhteen tehokkaaseen ja toimivaan pakettiin onkin aikamoinen urakka. Saa nähdä miten käy ja jääkö noita kanavia sittenkin useampia rinnakkaisia.

Mutta sitten samaan syssyyn kokonaispakettiin on ajateltu vielä työntää sosiaalitoimi kokonaisuudessaan.

Sosiaalitoimen osuudesta ja sen nivomisesta kokonaisuuteen on puhuttu julkisuudessa yllättävän vähän. Olen muutaman kerran eri yhteyksissä yrittänyt kysyä onko tuolla jossain löydettävissä synergiaetuja terveydenhuollon kanssa. Jossain vaiheessahan puhuttiin jopa sosiaalitoimen liittämisestä samaan megalomaaniseen Apotti-järjestelmään mitä on enemmän tai vähemmän jo ajettu terveydenhoitopuolelle.

En ymmärrä miten terveydenhuollolla ja sosiaalitoimella olisi jotain suurempia synergiaetuja. Minusta molemmilla aloilla on omat koulutuslinjansa ja ammattinsa. Jotain poikkitieteellistä voidaan varmaan löytää mutta en ymmärrä että se olisi peruste panna kaikki samaan isoon pakettiin. No ehkä köyhien ihmisten terveyskeskusmaksujen maksaminen sosiaalitoimen rahoista onnistuisi nykyistä jouheammin mutta en usko siinä suuria säästöjä tapahtuvan.

Tavoitteena saattaa olla vain kuviteltu suuruuden ekonomia vaikka mitään suurta synergiaa ei terveydenhuollon ja sosiaalitoimen välillä nähdäkään. Kuvitellaan selvittävän vain yhdellä hallinnollisella ja taloudellisella johdolla. Paitsi eihän sekään toimi jos noita jo toteutuneita 5 vuoden irtisanomisen suoja-aikoja tässäkin ryhdytään toteuttamaan.

Molemmat alueet tarvitsevat omat erikoisasiantuntijansa. Siis sekä terveydenhuolto että sosiaalitoimi.

Minua jännittää minkälaista katastrofia tässä ollaan synnyttämässä meidän yhteiskuntaamme. Minä ymmärrän tietenkin että tavoite on ajateltu hyödylliseksi. Mutta kuka hirtetään jos kaikki menee pieleen?

Turha väittää minulle, että julkinen terveydenhuolto ei voisi toimia kunnolla. Kun järjestelmä luotiin se toimi pitkän aikaa erinomaisesti, hyvin demokraattisesti eikä tehokkuudessakaan tainnut olla suuria puutteita. Kyllä siellä kävivät rikkaat ja köyhät. Jonottamista oli ehkä hiukan liikaa mutta kyllä siitäkin olisi paremmalle organisoinnilla päästy pääsääntöisesti eroon. Tuo järjestelmän rapautuminen alkoi kun rinnalle alettiin luoda tuota työterveyshuollon järjestelmää. Työssä käyvien näkökulmasta hieno parannus, että jonotusaikoja saatiin kavennettua ja kun perusrahoitus saatiin sekin kerättyä verojen kaltaisilla maksuilla. Kaksikanavaisuus oli synnytetty.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti