5.3.2014

Earl Grey - Hienoa teetäkö?

Olen juonut jo pienestä pitäen aamulla teetä. Yhteen aikaan minulla oli niinkin raskas rituaali, että ensin join teetä aamiaisella ja sitten keitin aamun ensimmäiset kahvit. Vaimo taisi kyllästyä moiseen monimutkaiseen rituaaliin ja silloin siirryin suoraan juomaan aamiaisella kahvia. ja teestä tuli enemmänkin jonkinlainen illanvieton  juoma. Tuleva lankomieheni, joka ikävä kyllä kuoli liian nuorena - vain hiukan yli 50-vuotiaana, muisteli usein miten erikoiselta tuntui kun kaljan lipityksen sijaan minun poikamiesboksissa juotiin teetä, keskusteltiin henkeviä ja kuunneltiin kaikenlaista hyvää musiikkia. Hän alkoikin kutsua usein soittamaani balkanilaista folklorea ja maailmanmusiikkia  "haaremimusiikiksi". Hänestä tulikin 1. avioeroni jälkeen poikamiespäivieni paras kaveri. Kun tutustuin hänen kauniiseen pikkusiskoonsa päädyimme hänen kanssaan naimisiin kolmeksikymmeneksi vuodeksi ja olemme hyviä ystäviä vieläkin. Lapsemme ovat jo aikuisia.

Mutta tee. Minua on taas alkanut ihmetyttää kun elintarvikeliikkeet ovat täynnä bergamottaöljyllä maustettua Earl Grey teelajikkeita. Tuskin mitään teelajiketta on niin suurta valikoimaa tarjolla. Tunnen hyvin vähän ihmisiä. jotka pitävät tuosta Earl Grey mausta tai hajusta. Minulle onkin jäänyt mielikuva, että kauppiaat ostavat sitä hyllyihinsä kun uskovat, että se on jotenkin erityisen korkealuokkainen tee kun se haisee niin voimakkaasti.

Suosikkini oli vuosikausia kiinalainen Keemun Black Tea. Mutta jostain syystä sen tuonti loppui. Venäläinen Krasnodarin tee oli myös hyvää.

Viitisen vuotta sitten ihastuin tyttärelläni Yorkshire Gold merkkiseen teesekoitukseen. Nykyään se on pääteeni. Mitä nyt ihastuin nepalilaisessa ravintolassa jälkiruoaksi tilaamaani teehen. Kirjoitin sen metsästämisestä blogiini vähän yli kuukausi sitten. Vanhin tyttäreni kertoi, että voihan sitå maustaa itsekin mutta kun olin liian laiska niin löysin tuon Twiningsin valmiin Indian Chai sekoituksen.

Kesällä olen tehnyt parin litran astian valmista jääteetä. Teelajikkeena olen käyttänyt mintulla maustettua vihreää teetä mutta olen kokeillut muitakin. On muuten hyvä janojuoma kesäkuumalla, silloin kun ei tee mieli kovin kuumia juomia.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti