2.10.2006

Perverse incentives

Törmäsin mielenkiintoiseen käsitteeseen: "perverse incentives". Olen kyllä yritysmaailmassa pitkään havainnut vastaavia ilmiöitä, kun olen törmännyt matemaattisen näköisiin, "absoluuttisiin" mittareihin innostuneihin yritysjohtajiin. Ainakin olen Suomessa kuullut usein sanonnan "sitä saat mitä mittaat". Jenkkiläinenkin yritysjohdon fraasi on ollut ehkä hiukan toisessa muodossa "people don't do what you expect they do what you inspect".

Takaa-ajatus molemmmissa on, että ihmiset oppivat hyvin nopeasti toimimaan "odotetulla" tavalla. Näin tapahtuukin, mutta usein odotetulla tavalla toimimisesta tuleekin eräänlaista silmänpalvontaa. Mittareilla tulokset näyttävät hyviltä mutta silti kehitys menee "väärin". Silloin on monasti kyse että houkuttimena toiminnalle on ollut "perverse incentives" - eli "perverssi houkutin".

Tyypilline perverse invcentive on johtajan suoritusten mittaaminen liikevaihdon suuruudella tai sen kasvulla. Selkeä absoluuttinen mittari, mutta johtaa helposti ei-haluttuihin lopputuloksiin.

Olen kuullutkin kauhuesimerkkejä firmoista, joissa trendinä on hamuta liikevaihtoa ja sen tuomaa markkinaosuutta voittojenkin kustannuksella.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti