13.8.2014

Pitää joskus kehuakin

En ole koskaan ollut demarien usein mainostama 'iloinen veronmaksaja'. Päinvastoin olen monen muun tavoin kohtuullisen hyvätuloisena kiroillut korkeaa verotustamme.

Mutta olen silti hyväksynyt korkeahkotkin veromme kun olen ymmärtänyt omalta osaltani osallistuvani hyvinvointivaltiomme ja sen antaman sosiaaliturvan ylläpitämiseen.

Julkisten varojen tuhlausta ja loputtomasti yhä kalliimmaksi ja korkeapalkkaisemmaksi muuttuneen virkamiesarmadan kasvattamista en ole koskaan hyväksynyt. Minusta joku tolkku olisi pitänyt asettaa jo aikoja sitten.

Nokian matkapuhelinliiketoiminnan globaalistikin mahtavaksi paisunut kasvu ja menestys koitui meidän julkiselle vallalle ansaksi, joka laukesi nopeasti sen jälkeen kun Nokian alamäkikierre alkoi kiihtyvällä vauhdilla. Jo silloin olisi pitänyt aloittaa kivuliaat sopeuttamistoimet. Näinhän meillä yksityisellä sektorilla jouduttiinkin tekemään. Mutta mitäs julkisella sektorilla, erityisesti valtiolla palkat sen kuin nousivat enemmän kuin yksityisellä puolella tai jopa kunnallisella puolella.

Arvostamani KHT-tilintarkastaja Pauli Vahtera kirjoitti kolumnissaan Iltalehdessä valtion laitoksen Trafin mahtipalkoista ja -lomista. Pöyristyttävä tuhlaavaisia lukuja valtion laitokselle.

Mutta ettei menisi vain arvostelun puolelle. Minunhan piti kehua.

Lääkärini oli laittanut Kelalle lääkärintodistuksen ja hakemuksen erikoiskorvattavuuden myöntämiseksi COPD taudin lääkkeisiin. Minulle määrätyt lääkkeet ovat olleet aika kalliit ja olen jo vuosia saanut niistä vain alhaisimman peruskorvauksen sairasvakuutuksesta.

Lääkärintodistus sairauden tilasta ja uusista mittaustuloksista vahvistivat oikeuteni alempaan erikoiskorvattavuuteen (35% korvauksen sijasta 65% korvaus ).

Käsittelyn normiajaksi on Kela ilmoittanut keskimäärin 3 viikkoa. Kun 5 viikkoa oli nyt elokuussa tullut täyteen ja lääkkeiden ostoajankohta tuli eteen lähetin eilen Kelalle netin kautta kirjeen, jossa kerroin ymmärtäväni kesälomien aiheuttamat viivästykset mutta pyysin kiirehtimään päätöstä jos se on mitenkään mahdollista.

Iloinen yllätys tulikin tänä aamuna sähköpostissa. Minulle oli vastaus kiirehtimiskirjeeseeni Kelan sivustolla.

Minäpä kirjauduin pankkitunnuksilla Kelan sivustolle ja sielläpä oli minulle iloinen vastausviesti. Minulle oli myönnetty alempi erikoiskorvattavuus COPD taudin lääkitykselle.

No tuohan oli ihan OK. Olihan minulla oikeus tuohon.  Mutta se varsinainen kehumisen aihe olikin toinen. COPD lääkekorvausta koskevassa lääkärinlausunnossa oli mainittu sairauskertomuksessa viime syksynä suoritetusta ohitusleikkauksesta. Kelassa olikin tuo havaittu viran puolesta ja minulle myönnettiin erikoiskorvaus saman tien myös kroonisen sepelvaltimotaudin lääkkeille.

Ai että olin iloinen. Olin jo vuoden vaihteessa kironnut lääkekorvausprosenttien laskemista ja jo etukäteen kiroillut ensi vuotta jolloin eläkkeiden leikattu inflaatiotarkistus 0,4% alentaa taas elämisen tasoa. Saas nähdä miten demari-valtionvarainministeri Rinteen ehdotukselle verotuksen eläkevähennyksen nostosta käy. Hinnat ja vuokrat ovat jo nousseet ja nousevat paljon korkeammalla tahdilla kuin 0,4% vuodessa.

Mutta Kelan hyvä oma-aloitteinen palvelu ilahdutti. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti