11.3.2012

Elämäni huonoin työpaikka

Ehdin olla työelämässä yli 50 vuotta. Minulla oli ilo, että niin moni työpaikka kuului sarjaan erinomainen  ja loistava työpaikka. Ja minua seurasi onni, että niinkin usein löysin sellaisen työpaikan.

Olen suunnitellut kirjoitussarjaa 'Elämäni huonoimmat työpaikat - ja vähän juttua parhaista'. Ja kun tällä hetkellä mietitään miten saataisiin ihmiset jaksamaan työpaikoillaan entistä pidempään olisi tärkeä oivaltaa mitä pitää tehdä ja mitä ei. Mutta mitään taikakonsteja  ei ole minullakaan.

Itse asiassa sain kannusteen tähän edellisen blogikirjoitukseni kommenttipuheenvuorosta. Siinä anonyymi kirjoittaja purki kokemuksiaan ja tuntojaan ilmeisesti juuri huonoista työpaikoista.

Kirjoituksien aihe on vaativa. Ja aiheelle on myös joitain hienotunteisuusvaatimuksia. En minä voi jotain ns mulkkua johtajaa kuvata sellaisena vaikka kuinka mieleni tekisi. Siten juttuja ei voi kirjoitella samalla vapaalla tajunnanvirtatekniikalla kuin mitä muuten voi vähemmän aroista aiheista kirjoittaa.

Julkistin tämän nyt tässä ikään kuin jonkinlaisena haasteena ja ohjelmanjulistuksena itselleni. Yritän näin pakottaa itseni kirjoittamaan noista aiheista.

On minulla eräs toinenkin aihe, joka on piinannut minua paljon pidempään. Noin 26 vuotta sitten havaitsin suureksi järkytyksekseni ettei Suomi ole oikeusvaltio. Ei se ollut sitä silloin mutta ei se ole vieläkään enkä ole vakuuttunut onko se edes muuttunut parempaan suuntaa. Että Tarja Halonen presidenttinä joskus juhlapuheissa sellaisen asian mainitsi ei suinkaan tarkoittanut että kysymys olisi ollut jostain todellisesta. Siinä aihe on enemmän poikkitieteellinen, koska minua on askarruttanut myös koko vääryyden hyväksyvien korkeiden suojelijoiden moraali. Olen ihmetellyt ettei vääryyden menon seuraaminen ja omakohtainen edesauttaminen aiheuta omantunnon tuskia ja univaikeuksia.

Joskus oli ajatuksena kirjoittaa myös ajankohtaisista IT aiheista kaikenlaista kerettiläistä. Mutta sen aihealueen olen eläkkeelle siirtymisen jälkeen jättänyt vähemmälle. Kun ei järkipuhe auttanut työssä ollessa niin miksi se auttaisi nytkään.

1 kommentti:

  1. > Siinä anonyymi kirjoittaja purki kokemuksiaan ja tuntojaan ilmeisesti juuri huonoista työpaikoista.

    Itse asiassa mielessäni oli eräs nimenomainen työpaikkani ja jotain yleisiä huomioita. Ei se työpaikka kaikkineen ollenkaan huono ollut, mutta ne huonotkin puolet tuli nähtyä :(

    > Joskus oli ajatuksena kirjoittaa myös ajankohtaisista IT aiheista kaikenlaista kerettiläistä. Mutta sen aihealueen olen eläkkeelle siirtymisen jälkeen jättänyt vähemmälle. Kun ei järkipuhe auttanut työssä ollessa niin miksi se auttaisi nytkään.

    Jepjep, komppaan tätä. Olen muuten huomannut tällaista lähestymistapaa muissakin IT-alan ihmisissä (itsessänikin). Jos haluatte pitää huonot ohjelmointikäytäntönne, IT-hankintanne, ohjelmistonne ja palvelunne, niin kaikin mokomin...

    VastaaPoista