27.2.2013

Starsky ja Hutch

Jonkin aikaa sitten televisiosta tuli Starsky & Hutch elokuva. Muistelen joskus 1980-luvun alkupuolella tuota joskus televisiosta katselleeni. Ajattelin jotenkin nostalgisesti muistella vanhaa ja katsella sitä nyt uudestaan.

Taisin joskus 5-10 minuutin kohdalla todeta, että voi mitä roskaa sitä on joskus tullut katseltua. Ja vaihdoin luettavaan.

Samoin on käynyt vanhalle Matlockille. Sarja on niin kaavamainen, että siinä on hyvin vähän mitään mielenkiintoista kun runko on aina samanlainen. Joskus olen katsonut nyt televisiossa näytettyjä uusintoja mutta joka kerta kun olen siirtynyt jotain muuta tekemään olen ollut tyytyväinen.

Politiikka käsittelevissä dokumenttiohjelmissa vaivaa kun toimittajien omat poliittiset sympatiat ja antipatiat paistavat useimmiten liian näkyvästi läpi. Ja kaupalliset kanavat esittävät mitä ihmeellisempiä roskaohjelmia. Tosin tuo näkemys kaupallisten kanavien roskaohjelmista on varmaan hyvin yksilöllistä. Kyllä sillä aineistolla tuntuu olevan katsojia ja näyttää Ylekin jo osallistuvan kilpailuun vastaavalla roskalla.

Minulle riittäisi nykyään televisio, josta tulee ohjelmaa lapsille, uutiset pari kertaa päivässä ja laadukkaita elokuvia. Mitkä ovat laadukkaita elokuvia on tietenkin makuasia. Jotain hyviä dokumentteja voisi myös esittää. Poliisi- ja saippuasarjat ja kaikenlaiset tositvohjelmat voisi minusta lopettaa kokonaan.

No ymmärrän kuitenkin, että edellä olen esittänyt vain omia mielipiteitäni. En mitään apriorisia totuuksia.

4 kommenttia:

  1. Suosittelen TV:stä luopumista. Olen onnellinen ilman televisiota. Katson silloin tällöin valikoiden ohjelmia tietokoneelta. Ohjelmia tulee katsottua paljon vähemmän kuin televisiosta, ne ovat keskimäärin laadukkaampia, ja roska ja propaganda tulee lähes kokonaan karsittua pois. Katson lähinnä dokumentteja, harvemmin ajankohtaisohjelmia ja silloin tällöin Hercule Poirotin. Saattaa mennä kaksikin viikkoa, että en katso yhtään ohjelmaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Neuvosi on oivallinen. Olen monta kertaa miettinyt sitä kun olen huomannut ettei tule kuunneltua musiikkia levyiltä eikä luettua kirjoja. Alkaa selvästi tuntea olevansa aivopesun uhri. Ei minua oikeastaan mikään muu pidätä tuosta luopumisesta mutta olen koko elämäni ollut yhdenlainen elokuvafriikki. Sait taas herätettyä tuon ajatuksen uudestaan- Ja sehän on nyt hyvää kansalaiskuntoa kun Yle maksun maksat vaikka ei olisi televisiotakaan.

      Poista
  2. Televisio on nykymuodossaan sanomalehtien tavoin taantuva toimiala. Näennäinen tarjonta suurine kanavamäärineen pitää yllä illuusiota kukoistavasta alasta, vaikka suuri murros on jo tullut uuden teknologian mukana.

    Netistä voi jo katsella liki mitä tahansa.

    Minulla on Granpan kanssa samanlaisia kokemuksia vanhojen tv-sarjojen kohdalla. Uusinta parin kymmenen vuoden jälkeen pilaa mielikuvan sarjasta. Suurin osa ei ole kestänyt aikaa.

    Minusta ikävintä on se, että luontodokumentit, joista itse muistan lapsena oppineeni paljon luonnosta ja eläimistä, on nykyisin valjastettu vihreän ideologian keppihevosiksi.

    VastaaPoista
  3. Hyvä niin Igor. Lisättäköön vielä, että kun tietokoneella katsoessa tulee törmättyä propagandaan, siirrän useimmiten ohjelman sen kohdan yli ellen halua ajoittaista siedätyshoitoa. Samaa ei voi tehdä televisiossa. Tai tarvittaessa, niinkuin televisiossakin, jos ohjelma ei ole mitään muuta kuin propagandaa, keskeytän ohjelman katsomisen.

    Lukeminen kirjoista ja tietokoneelta, sekä äänikirjojen ja video- tai audioluentojen kuuntelu korvaa ruhtinaallisesti kaiken TV:n katselun.

    VastaaPoista