6.8.2007

Naisen logiikka

Olen työurani aikana ollu töissä sekä nais- että miesvaltaisilla aloilla ja työpaikoilla.

Esimiehenäni on ollut sekä miehiä että naisia. Alaisina minulla on ollut sekä miehiä että naisia.

Miehissä ja naisissa on ainakin minulle selittämättömiä eroja. Siksi olen tässäkin blogissa kirjoittanut, että nainen (karkeasti yleistettynä yleisnimikkeenä!) tulee minulle varmaan ikuisesti olemaan mysteeri.

Mutta naisen logiikasta minulla on hieno tosikertomus, jonka perusteella olen ajoittain suuresti ihaillut naisen logiikkaa. Ainakin minä jouduin tunnustamaan kertomuksen kuvaamassa asiassa naisen logiikan ylivertaisuuden miehen logiikkaan. Eikä tämä ole mikään Speden sketsi vaikka minä sitä hauskana pidänkin.

Vanhin tyttäreni taisi olla jotain 8-9 vuotias. Silloinen vaimoni odotti muistaakseni kolmatta lastamme siihen aikaan.

Minulla on aina ollu lasten kasvatusperiaate, että kaikkeen lasten tiedonjanoon on vastattava avoimesti ja rehellisesti ja väsymättä. Kyselyhän on lapsen keino oppia oppia ja rakentaa itseään.

Olimme koko perhe saunassa ja vanhin tyttäreni, silloin 8-9 vuotias kysyä paukauttaa:"Isä, jos haluaa tulla kolmilapsiseksi perheeksi niin kuinka monta kertaa pitää laittaa piliä pimppiin?"

Kauhea kysymys. "Laudatur-matemaatikon sieluni" alkoi muodostaa kuumeisesti jotain sarjakehitelmää, jossa syöttötietoina oli parisuhteen kesto vuosissa, vuodessa olevien viikkojen lukumäärä, vuosien mittaan ehkä aleneva "seksifrekvenssi" yms - monimutkainen yhtälö. Tuskan hiki ehti jo nousta otsalleni, mutta päätin olla uskollinen kasvatusperiaatteilleni ja vastata avoimesti ja rehellisesti.

Silloin sanoi vaimoni saunan lauteilta eleettömästi kuin maailman selvimpänä ja yksinkertaisimpana asiana: "ainakin kolme kertaa".

Olin järkyttynyt: Vastaus oli lyhyt ja ytimekäs, täysin totuudellinen ja tyydytti tyttäremme tiedon nälän. Jouduin menemään itseeni ja miettimään mikä minua miehenä vaivasi, että en kyennyt vastaavaan.

Tuollaisen tapahtuman jälkeen olen entistä enemmän kunnioittanut naisia, naisten logiikkaa ja yksinkertaisia K.I.S.S. ratkaisuja monimutkaiseltakin näyttäviin ongelmiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti