16.11.2014

Liikenteen opastusmerkit päin prinkkalaa

Käväisin eilen Hollolassa. Sinne periaatteessa voi ajaa kahta eri kautta. Lahdentietä pitkin Lahteen ja sitten sieltä kääntyä Tampereelle päin menevälle tielle. Muutamia kilometrejä ja olet Hollolassa.

Toinen reitti kulkee pääkaupunkiseudulta Hämeenlinnan Tampereen tietä Riihimäen paikkeille ja sieltä liittymästä numero 20 Lahteen johtavalle pienemmälle, mutta hyvälle tielle nro 54.

Ajoin tuota jälkimmäistä reittiä. Kun minulla on uusi vähän yli kuukauden vanha Android-äly-matkapuhelin päätin  testata sen mukana tullutta Googlen navigaattoriohjelmaa. Alunperin olin ajatellut kokeilla Nokian ilmaiseksi myös Androidiin saatavaa navigaattoriohjelmaa mutta sen käyttöliittymä oli jotenkin kömpelö ja kokeilin Googlea.

Minulla oli vanhassa älypuhelimessa tuo Googlen navigaattori, mutta siinä oli selvästi vielä puutteita. Siinä syy miksi päätin kokeilla tätä uudempaa.

Tämä uusi Googlen navigaattori toimi moitteetta. Kaikki vanhemmassa versiossa olleet viat ja puutteet oli korjattu. Navigaattori oli toimiva.

Sinänsä tuo navigaattori on yleensä aika turha. Suurin osa matkoista suuntautuu paikkoihin, jonne reitit ovat tuttuja tai opastus on niin selvä, ettei mitään navigaattorin tapaisia vimpaimia oikeasti tarvitse ollenkaan.

Matka Kauniaisista Hollolaan kesti n tunti ja kaksikymmentä minuuttia. Perille päästyäni kännykkäni varoitti jo akun vähäisestä varauksesta. Eli aamulla laturista ottamani täysi akku oli navigaattoritoiminnassa vienyt noin 80% akun kapasiteetista. Huhuh. Onneksi tyttärelläni oli perillä sopiva laturi ja sain akun ladattua täyteen.

Tosin en minä paluumatkalla olisi enää käyttänyt tai tarvinnut virtasyöppöä navigaattoria.

Mutta paluumatkalla kiroilin liikenteen siivottoman huonoja opasteita. Kun lähdin ajamaan Hollolasta tietä numero 54 Riihimäelle päin aloin Riihimäen ja Helsinki-Tampere moottoritien liittymän lähestyessä nähdä muutamien kymmenien kilometrien välein suuntaopasteita Forssa ja Loppi. Mutta missään ei ollut opasteita mistä pääsisi kahteen Suomen suurimpaan kaupunkiin eli Helsingin (pääkaupunkiseudulla asukkaita n 1,1, miljoonaa) tai Tampereen (asukkiata n 220000) suuntaan, Aivan kuin kaikki tiellä ajavat suunnistaisivat Forssaan (asukkaita n 17500) tai Lopelle.(asukkaita n 8300).

Vasta mottoritien jo näkyessä löytyivät opasteet Helsinkiin ja Tampereelle hiukan ennen moottoritien liittymää.

Minusta alkoi tuntua aivan järjettömältä tällainen. Minkälaisiia aivoituksia on tuollaiset opastemerkinnät suunnitellulla henkilöllä ollut. Vai onko ollut mitään? Kunhan on vaan lätkitty jotain.

Nyt alan hyvin ymmärtää tuntemani kahvila-taukopaikkayrittäjän Elisa Palosen Kasvihuomilmiö nimisen taukopaikan ongelmia saada opastekylttejä Helsinki - Turku moottoritien välittömässä läheisyydessä sijaitsevalle yritykselleen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti