Kun aloittelin tätä blogia päätin olla kirjoittamatta nörtti-ammattiini liittyvistä asioista. Mutta nörtti kun olen en näköjään malta pysyä niistä erossa.
Luin mielenkiinnolla uutisen Digitodaystä , jossa todetaan että "It-ulkoistussopimukset eivät useinkaan tuo odotettuja kustannussäästöjä".
Edellinen ulkoistusaalto oli joskus 80-luvulla ja lopputulos kai oli hyvin samanlainen. Taisin silloin ihmetelläkin tuota ulkoistushinkua erityisesti aikana jolloin IT jutut alkoivat olla muutakin kuin pelkästään konttoripäällikön taloushallinnon rationalisointia.
Isojen yhtiöiden IT-osastoista syntyi erillisiä firmoja, jotka sitten ryhtyivät myymään omistajilleen vähintään yhtä kalliitta palveluja kuin ne olivat aikaisemmin olleet itse tuotettuinakin. Muistelen, että ruotsalaiset konsultit olivat tässä liiketoiminnassa ahkerasti mukana rahastamassa.
Tänään tuo ulkoistusvimma tuntuu vielä ihmeellisemmältä kun IT kuuluu elimellisenä osana yritysten ydinliiketoimintojaan.
Samanlainen kummastelun aihe on verkottuminen. Eihän siinä mitään pahaa sinänsä ole mutta vaara epäonnistuneeseen toteutukseen on suuri. Kerronpa omakohtaisen esimerkin: aikaisemmassa kerrostaloasunnossamme oli koko talo laajakaistaverkossa. Toteutus oli nykyään hyvin tavanomainen:
Talon sisäverkosta vastasi
firma A, jonne myös vikailmoitukset tehtiin
firma B vastasi yhteyksistä ulkomaailmaan ja teknisesti kai joutui vuokraamaan osan kaapeleista firmalta C
Kun tein tarkkaan analysoidun vikailmoituksen puhelimella ja sähköpostilla (ohjeiden mukaan) firmaan A sain 2-3 päivän kuluttua puhelinsoiton talon kellarin jakamosta firman E huolto- ja korjausmieheltä. Ja jos oikein ymmärsin oli välissä oli vielä firma D jolle firma B (tai C?) oli ulkoistanut verkon huolto- ja korjaustyöt.
No joka tapauksessa huoltomies kyseli mikä oli vikana eikä hän kertonut saaneensa muuta tietoa kun että vikaa pitää käydä selvittelemässä osoitteessa X.
Alkuperäisessä vikailmoituksessa olin kertonut vian mitä todennäköisimmin olevan talojakamossa reitittimessä, mutta pääsemättä jakamon laitteille en kyennyt sitä varmistamaan. Toisena mahdollisuutena olin esittänyt, että jossain asunnossa joku "himoimuroitsija" latasi vuorokaudet ympäriinsä esimerkiksi musavideoita netistä kyykyttäen koko talon nettiyhteydet.
Nyt seurasi toinen surkuhupaisa havainto: huoltomiehellä ei ollut käyttäjätunnus/salasana oikeuksia talojakamon laitteisiin. Ylipäänsä ihmettelin miksi kiinteistön verkkoyhteyksistä "kokonaisvastuuta" kantavalla firmalla ei etätestattu tai etäkäynnistetty härveleitä. Eli muutamien minuuttien hommasta tehtiin "kärpäsestä härkänen".
Tässä tapaukessa ongelma oli jollain tavoin hoitunut jo vuorokautta ennen huoltomiehen käyntiä, koska liikenne oli alkanut taas pelata. Eli huoltomies tuli aivan turhaan.
Kun samanlaista oli aikaisemminkin ollut suivaannuin tällaisesta verkottamis/ulkoistus-idiotiasta, jonka sitten viime kädessä me asukkaat kuitenkin maksamme. Kirjoitin isännöitsijälle perustellun selvityksen toimenpidehdotuksin.
Vajaa vuotta myöhemmin taloyhtiö irtisanoi koko talon verkkoyhteydet, kun firma A ei suostunut ottamaankaan toimivuudesta aitoa kokonaisvastuuta. San jälkeen taloyhtiö suositteli jokaiselle asukkaalle omien henkilökohtaisten ADSL yhteyksien hankkimista.
Tunnen muitakin vastaavan karmivia ulkoistus- tai verkottumisesimerkkejä. Ulkoistus voi olla hyvä ratkaisu ainakin lyhyellä tähtäimellä jos omassa firmassa ei ole sopivaa osaamista, mutta pidemmällä tähtäimellä suosittelisin aina tekemään perustellut vertailulaskelmat. Joustavuus muuttuvilla markkinoilla voi olla sekin hyvä ulkoistusta puoltava argumentti, mutta silloinkin on hyvä tietää minkä lisähinnan siitä maksaaa.
Ulkopuoisten neuvoihin luottamisesta viittaan aina vanhaan kansan viisauteen: "Sen lauluja laulat jonka leipää syöt". Erityisen tarkkaan kannattaa tässä tarkastella ulkopuolisen konsultti-asiantuntijan asemaa. Muistaakseni asiallisten konsulttien eettiset ohjeet kieltävät heitä konsultoimasta tuotteita tai palveluja joita he itse tai heidän lähipiirinsä myyvät. Kas kun IT alalla on yhä edelleen yleistä luottaa konsulttiin, jonka on käyttöön jopa "maksutta" tarjonnut jotain hankittavaa hyödyketta myyvä yritys.
Muistui vielä eräs hyvä kikka jolla saattaa sumentaa asiakkaan arvostelukyvyn: Eräs IT-alan yritys valitsi hallitukseensa suurimman asiakkaansa toimitusjohtajan. Oli mielenkiintoista sivusta havaita, että sen jälkeen mikään kritiikki oman yrityksenkin sisäpuolelta IT toimittajan laskujen "rasvaisuudesta" ei mennyt perille. Kävin itsekin ulkopuolisena esittämässä uusia ja edullsempia "tehdään itse"-ratkaisuvaihtoehtoja mutta kaikki vaikutti kilpistyvän tuohon ulkoistettuun "oman toimittajayrityksen" kritiikittömään suosikkiasemaan. Jos kyse olisi ollut palkkajohtajasta olisin epäillyt lahjuksia mutta kyse oli yrityksen omistaja-johtajasta.
18.4.2006
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti