30.9.2007

"Hotelli Ruanda" ja minun uskoni

Lauantai-iltana tuli televisiosta järkyttävä eräästä kansanmurhasta kertova elokuva, Hotelli Ruanda.

En puutu elokuvan teemaan sen tarkemmin. Aiheeni on nykyajan sodat.

Syy miksi en ole uskossa on yksinkertainen. Sodat. Minun mielestäni kristinuskon maailmanselitys ja sodat eivät kerta kaikkiaan sovi yhteen.

Saa minulle aikamoisen arsenaalin antaa erilaisia selityksiä enkä silti usko, on sitä käännytystä moni vuosikymmenien aikana yrittänyt. Eräs sitkein käännyttäjä myönsi kerran kun vetosin hänen turhiin yrityksiinsä, että eikö hän luota Herraan, että sitten kun Igorin aika tulee niin kyllä Herra kutsuu. Hyväksyi argumenttini ja lopetti käännytystyönsä. Jäimme ystäviksi. Ja toivottavasti kukaan ei kuvittele etten ole asiaa miettinyt itsekin sekä järjellä että tunteella ja vuosikymmenien ajat.

Ei vaan ole kolahtanut kohdalleen. Antakoon nuo korkeammat voimat minulle anteeksi epäuskoni jos olen ollut väärässä. Pahaa en ole kuitenkaan tarkoittanut vaan aina olen vilpittömästi yrittänyt etsiä totuutta.

Tämä ei poista syvää kunnioitustani useita uskovia ihmisiä kohtaan.

Tuntui tuo elokuva Hotelli Ruanda vain niin luissa ja ytimissä taas vaihteeksi, että oli ihan pakko tämä purkaus kirjoittaa.

1 kommentti:

  1. Kofi Annan oli jollain tavalla pahasti osasyyllinen tähän teurastukseen, mutta en enää muista miten ja miksi. Joka tapauksessa, se oli yksi vakava romahdus Annanin ja Yhdysvaltain suhteissa.

    VastaaPoista