21.9.2007

Opetusperiaatteeni opettajana

Aiheen sain kun luin erästä toista "by-invitation-only" blogia. Siellä oli kertomus opettajasta joka sai koululuokan järjestyshäiriköt taitavasti kuriin. En rohkene tähän siteerata vaikka en uskokaan että siinä mitään suurta tekijänoikeusrikkomusta tekisin.

Tuli mieleeni oma toimintani opettajana.

Kun olen ollut opettaja, pääasiassa aikuisille ja tietotekniikasta tai sen soveltamisesta yrityksissä, olen usein aloittanut ensimmäisen tunnin kertomalla opetusperiaatteistani:

Jos oppilaani eivät opi niin minun näkemykseni mukaan vika ei ole heidän tyhmyydessä vaan vika on minussa opettajana. Sillä mitään sellaista rakettitiedettä en opeta jota ei kuka tahansa voi oppia.

Mutta heti perään olen täydentänyt vaatimukseni. Jos oppilas ei ymmärrä niin on rohkeasti kysyttävä. Tyhmä on se joka ei kysy. Kysymättä ei välttämättä opi. Vain näin minulla on mahdollisuus parantaa opetusta ja saada kaikki ymmärtämään ja oppimaan. Voin kertoa asian ehkä paremmin tai toisin sanoin tai jotenkin muuten parantaa opetustani. Minullehan asia on ennestään tuttua. En aina saata etukäteen valmistautuessani tietää missä on oppilaiden aukkokohdat. Saatan käyttää ammattislangia olevia ilmaisuja ihan vain epähuomiossani yms.

Kun pelisäännöt on sovittu ja hiukan harjoiteltu päästään varsinaiseen oppimiseen. Ensimmäisinä tunteina joutuu silti pitämään tuntosarvet valppaina. Vaikka kukaan ei kysyisi mitään on hiukan yritettävä arvuutella ilmeistä ja eleistä ja tehtävä jotain kontrolloivia kysymyksiä, lähinnä sen selvittämiseksi että menikö perille. Suomalaiset syttyvät vähän hitaasti opetustilanteessakin. Mutta kun oppilaat ihan oikeasti oivaltavat että tuo heppu joka tuolla edessä on opettamassa (siis minä) on ihan tosissaan noilla alun ohjelmajulistuksillaan niin alkaa oppimisen yhteistyö sujua.

Ainoa minua harmittanut seikka on vuosien varrella ollut, että opetustilanteessa aina on sellainen muutaman prosentin vähemmistö jolta ei kiitosta heru kun tehdään palautekysely. Olen kuitenkin joskus myöhemmin kuullut opetusalan ammattilaisilta että opetat miten tahansa ja ketä tahansa niin kyse on kuin jostain luonnonvakiosta. Jos saat yli 90% antamaan arvosanan kiitettävä tai hyvä olet menestynyt erinomaisesti.

Kaikkia ei voi tyydyttää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti