14.12.2009

Miksi miehille kasvaa parta?

Olen lukenut Desmond Morrisin kirjoja ja jotain muitakin evoluutiota valaisevia.

Mutta kun tuossa aamulla ajelin partahöylällä ja -vaahdolla partaa mietin taas miksi miehillä on parta. Onko sillä ollut alunperin joku hyödyllinen funktio?

On minulla ollut useita sähköparranajokoneita mutta ei ole höylän voittanutta. Aikoinaan minulla oli akkukäyttöinen versio jolla oli kiva ajella partaa autolla ajaessa.

Kun olen aika aamu-uninen niin usein lähtiessäni työasioissa Pieksämäeltä pääkaupunkiseudulle aamutuimaan joduin ajamaan parran siinä matkalla. Maantiellä ajaessa se oli täysin mahdollista käsivaihteisella autollakin. Ainahan sitä on tullut automaattivaihteisesta autosta haaveiltuakin mutta enpä ole tullut hankkineeksi. Tiedän kyllä tuttujen kokemuksesta että kun kerran opit ajamaan automaatilla et enää suostu käsivaihteiseen kuin pakosta.

Niin. Siitä parrasta. Kun minulla on viisait lukijoita niin olisi kiva kuulla onko heillä käsitystä onko tuolla paralla ollut aikojen kuluessa jotain hyödyllistä funktiota. Sitä ei tarvitse kertoa että jotkut naiset pitävät parroista ja että kyse on hiukan kuin riikinkukon pyrstösulista. Sellaisen selityksen minäkin ymmärrän.

Ai niin.Parrankasvusta vielä. Sitä olen ihmetellut että minulla on parrankasvu kovasti voimistunut vasta joskus yli 60 v iässä. Aikaisemmin karvani olivat kuin untuvaa mutta ne ovat paksuja ja kovia.

Ja vielä nostalgisia muisteloita. Muistan lapsuudesta kun istuin isän sylissä miten isän hyvinkin ajellun posken parransänki pisteli. Siihen muistoon liittyy kuitenkin jonkinlainen hyvin turvallinen tunne eikä se pistely häirinnyt vaikka äidin ja mummon posket eivät pistelleetkään.

Ja on tämä Googe aika jännä mainosväline. Kun kirjoitan tätä blogia parransängestä niin Google osaa liittää sivun kupeeseen mainoksen karvonjenpoistoyritykseltä. Todella kohdistettua mainontaa. Ei ihme jos Google kasvaa ja rikastuu.

1 kommentti:

  1. Tämän ikäisenä karvaa tuppaa kasvamaan vähän joka reijästä enenevässä määrin. Hiukset ovat ainoat jotka harvenevat. Liekkö karvan määrä siis vakio?

    VastaaPoista