8.11.2013

Aloitin idätyksen

Torstaina 08.11.2013 aloitin idätyksen. Ehkä olisi oikeampaa sanoa, että ajattelin kokeilla. Olen tässä eläkkeellä ollessani alkanut laitella ruokia ja olen muutenkin yrittänyt kohentaa ruokavaliotani. Ja muuttamalla ruokavaltiotani olen onnistunut jo laihduttamaan melkein 25kg. ja valmiista eineksistä olen yrittänyt luopua kun järkytyin luettuani mitä kaikkea meille tämä hieno suomalainen elintarviketeollisuus syöttää puhtauden mielikuvalla.

Olen joskus ostanut joistain isoista hyvin varustetuista kaupoista ituja ja ne ovat maistuneet herkullisilta. En ole mitenkään ryhtynyt pelkän elävän ravinnon tai raakaravinnon syöjäksi mutta idot ovat maistuneet hyviltä. Mutta niissä lähikaupoissa, joissa säännöllisesti käyn ei ituja ole valikoimissa. Varmaan kauppias niitä ottaisi valikoimiin, mutta kun muutaman kerran olen selvitellyt , netistä tietenkin, pitäisi itujen kasvattaminen olla aika vaivatonta. Hyviä avaimia ovat olleet Elävän ravinnon yhdistys ja Ruohonjuuri kauppa.

Tilasin Ruohonjuuren nettikaupasta adukipapuja, mungpapuja ja alfa-alfan siemeniä (Wikipedian linkeistä  näkyy niiden oikeat nimet.. Niitä suositellaan aloittelijoille. Ja 1 kg pussi kutakin maksoi alle 3 euroa tuolla Ruohonjuuren nettikaupassa.. En viitsinyt lähteä tuonne kaupungin ruuhkaan vain näiden vuoksi. Kilon pussista idättää melkoisen määrän syötävää olen ymmärtänyt, joten edulliseksi pitäisi itujen syöminen tulla. Muistikuvani mukaan Mungpavun valmiit idut maksoivat viimeksi kun Prismasta ostin noin 5 euroa ja taisin syödä pussin kahdella aterialla ihan yksin.. Että ei valmiina mitään ihan edullista lisuketta aterioille. 

Ensimmäisen laitoin tänään alfa-alfaa itämään ja huomenna aamulla kun aduki- ja mungpavut ovat olleet liotettuina 15 tuntia laitan ne idätysastiaan. Ja sitten odotetaan.

Mungpapujen idätysaika on 2 vrk, adukipapujen 3-5 vtk ja alfa-alfan 4-6 vrk.

Saas nähdä miten menee. Pitää raportoida täällä miten olen onnistunut. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti