4.12.2009

Kuukauden kirjoitustauko

On pitänyt kiirettä. Tuleekohan vielä kiirempää sitten kun siirryn osa-aikaeläkeläisestä täyseläkeläiseksi? Ainakin jotkut eläkeläiset valittavat kiireitään ja niin hiukan minäkin. Kun olin täyspäivätöissä sitä oli sittenkin jotenkin vähemmän kiireitä.

Kirjoittamisen aiheita olisi kuukauden aikana ollut vaikka kuinka paljon. Mutta kun seurailen muutamaa kymmentä blogia säännnöllisesti niin aina siellä joku on ehtinyt kirjoittaakin jo aiheesta. On ollut EU:n presidentti- ja ulkoministerikilpaa ja meidän suomalaisten megalomaaniset kuvitelmat omien eläkeläistemme mahdollisuuksista kisoissa ja on ollut sveitsiläisten kansanäänestys minareeteista jne. Ja eräs tuttu koulukaveri viittasi blogissaan otsikolla "mittaamme itsemme hengiltä" Kauppakorkeakoulun professori Juhani Vaivion haastatteluun Kauppalehden painetussa versiossa 1. joulukuuta. Juttu painetussa lehdessä oli otsikoitu "Numeroilla johtaminen tappaa luovuuden" ja käsittelee erästä lempiaihettani eli johtajuutta näkökulmasta joka vastaa minunkin näkemyksiäni.

Lisäys 6.12.2009: Professori Vaivion juttu löytyykin nyt Kauppalehden verkkolehdestä.

Uuden Suomen verkkolehdessäkin oli mielenkiintoinen lausunto joltain Finnairin johtajalta. Sekin sivuaa erästä lempiaihettani: järjetöntä uskoa siihen että yritystoiminnassa "keskitytään" vain johonkin ydinosaamiseen ja kaikki muu ulkoistetaan. Aivan kuin pelkkä johtaminen olisi ainoaa ydinosaamista. Saahan niitä vuokrajohtajiakin ja hallituksenkin voi miehittää ns hallitusammattilaisilla kuten usein tehdäänkin. Joskus mietin onko toimialaosaamisella enää mitään arvoakaan ;)

Vanhana matkailualan konkarina (elätin ja tein uraa silläkin alalla n 18 vuotta joskus aikoinaan) minua muutenkin harmitti että Finnairin lentäjistä ja heidän muka jättiläismäisistä palkoista tehtiin kaiken pahan ruumiillistuma Finnairin nykyjohdon toimesta ja lähes ainoa syy Finnairin huonoon taloudelliseen tulokseen. Kyllä Finnairin lentäjillä on isot palkat mutta niin on muillakin isojen kansainvälisten lentoyhtiöiden lentäjillä. Ei siihen joka poika kykenisi eikä jaksaisikaan. Minusta he ovat palkkansakin ansainneet. Menisi Finnairin ylin johto peilin eteen katsomaan. Kyllä toimitusjohtajan toiselle miljoonalle menneellä vuosipalkalla olisi pitänyt löytää parempaa kuin itkeä medialle lentäjien "pahuutta ja julmuutta" ja AY -liikkeen epäoikeudenmukaisuutta. Taisin kirjoittaakin johonkin Kauppalehden uutiskommenttiin asiasta analysoituani Finnairin tulostietojen ja vuosikertomuksien aika yksityiskohtaisiakin faktoja. Kyllä viat on muualla kuin vain lentäjien palkoissa. Siinäkin näkyi nykymedian pintapuolisuus ja asioihin perehtymättömyys. Finnairin poislähtevän toimitusjohtajan itkut välitettiin yleisölle aivan kuin tosiasioina ja saatiin suuri yleisö ymmärtämättönmänä ikään kuin suuntamaan vihansa vain Finnairin lentäjiin.

Ai niin. Nyt sitten pääsin vasta asiaan josta minun piti kirjoittaa. Nuo oli vain sellaisia alkuhöpinöitä.

Hajosi autostani toisesta etulyhdystä xenon-valo. Katsastuksen viimeinen määräpäivä oli muutaman päivän päässä. Jostain netistä luin kauhutarinoita miten valtuutetussa huoltokorjaamossa oli yhden palaneen lampun vaihto maksanut lähes 700 euroa. Katsastusasemalla kuitenkin lohdutettiin soittaessani ettei palannut xenon ole syy hylätä katsastusta. Annetaan vain määräaika korjaukselle. No katsastus meni läpi ilman muuta moitetta kuin tuon polttimon vaihdolle sain aikaa 2 viikkoa ja siitä tuli merkintä rekisteriotteeseen.

Minulle oli jostain jäänyt kuva että xenon-polttimot kestävät lähes koko auton iän. Samoin minulle oli jäänyt kuva ettei niitä voi itse edes vaihtaa.

Molemmat tiedot ovat käytännössä ilmeisesti väärät. Xenon polttimoiden ikä näyttäisi olevan n 3000 tuntia eli paljon pidempi kuin halogeeneilla tai hehkuilla ja ne voi vaihtaa itsekin. Mutta varovainen pitää olla sähköjärjestelmän kanssa koska xenon valojen ohjausyksiköstä saatta saada 20-80000 voltin jännitteestä aikamoisen tärskyn.

Enen asennusta minä irroitin akun johdot (onneksi löysin radion turvakoodin) ja varmistin että ohjausyksikötkin (niilläkin monta nimeä kuten esim ballastit) olivat tyhjenneet.

Autotallini on niin ahdas ettei siellä oikein mahdu työskentelemään kunnolla. Pitäisi ajaa puoli autoa pihalle ja pitää ovet avoinna jolloin nopeasti olisi aika kylmää tähän vuodenaikaan.

Vaihdoin molemmilta puolilta xenonit työpaikan autohallissa ovat silloin samanikäiset. Torx avain piti ostaa eräiden ruuvien löystämiseksi. Konehuoneessa oli ahdasta mutta sitkeydellä tuli työvoitto. Joku saman mallisella autolla homman tehnyt selvisi tunnissa ja oli käyttänyt apuna ahtaissa paikoissa pienikätistä lastaan. Minulta meni kaksi tuntia. Pari xenon polttimoa maksoi postimyynnissä 56 euroa ja torx avainsarja Espoon Biltemassa 8 euroa. Hyödyin varmaan yli n 200 euroa/tunti kun tein itse. Ihan OK tuntipalkaksi ja vaihtelua arkityöhön. Pelkät polttimot olisivat maksaneet merkkikorjaamolla melkein 200 euroa/kpl - siitä tuo hyötylaskelma. Oli rinta rottingilla kun tulin kotiin :)

2 kommenttia:

  1. Euro-markka -vertailusta tulisi jo luopua, mutta näin yhtenä päivänä jollain palstalla jutun Renault-merkkisen auton ajovaloumpion hinnan mainittuna. 1680 euroa eli markkoina kymppitonni. En kyllä maksaisi tuota ja yksi auton valintaperusteistani on nykyään varaosien hinta ja onko siihen saatavissa tarvikeosia.

    VastaaPoista
  2. erittain mielenkiintoinen, kiitos

    VastaaPoista