30.1.2011

Auton rengastuksesta

Ostin marraskuussa kahdet uudet talvirenkaat kun aikaisemmasta talvirengassarjasta kahden kulutuspinta oli jo sakkorajoilla. Tässä tapauksessa kyse oli kitkarenkaista. Korvattavat renkaat olivat olleet edessä etupyörävetoisessa autossa. Myönnän ajaneeni niillä viime vuonna vielä pitkälle kesää kohti kun olisi ollut jo järkevää vaihtaa kesärenkaat. Siksi ehkä olivat kovin kuluneet.

Lunta oli jo marraskuun lopussa ylen määrin. Autopaikkani oli selvästi liukkausloukku kun ei minulla enää tässä asunnossa ole autotallia. Rengasasentajan kysymykseen laitetaanko uudet renkaat eteen vastasin myöntävästi vaikka muistan ikuisesti autokoulunopettajan selkeän ohjeen: parhaat renkaat aina taakse täysin riippumatta onko auto etu- vai takapyörävetoinen. Perustelukin oli selvä: hätäjarrutuksessa auto pysyy suorassa paremmin jos takarenkaissa on parempi pito. Hyvin loogista.

Mutta silloin ei autoissa ollut ABS-jarruja eikä luistonestoakaan, vaikka ei sillä paniikkijarrutuksessa ole merkitystä.

Nyt yöllä yhtäkkiä pulma putkahti esiin. Pitääkö tuo vanha sääntö enää paikkansa kun meillä on käytössä ABS-jarrut? Eikös ABS-jarrut estä renkaiden lukkiutumisen hätäjarrutuksessa? Mutta onko sillä silti mitään merkitystä vai pitäisikö edelleen parhaat renkaat asentaa taka-akselille?

Autorengasliiton nettisivulla sanotaan:

"Jos asennat autoosi vain kaksi uusilla renkailla olevaa pyörää, asenna uudet taka-akselille huolimatta auton vetotavasta"

Mutta samaisen sivun linkistä 'Paremmat renkaat eteen vai taakse?' avautuva Excel taulukko kertoo jäsentyneempää tietoa. Osin tieto on ristiriitaista vaikka yhteenveto onkin 12 plussaa paremmat eteen mutta 38 plussaa paremmat taakse vaihtoehdolle.

Mutta tuollakaan ei ollut otettu kantaa onko autossa ABS-jarrut. Ja tutkimus oli julkaistu Tanskassa vuonna 2002, jolloin ABS jarrut olivat nykyistä harvinaisempia.

Kaikkea sitä alkaakin miettiä yön hiljaisina tunteina.

4 kommenttia:

  1. ABS:n aikana paremmat renkaat eteen. Vanha taka-akseli sääntö oli ajalta ennen näitä teräsrakenteisia ristivyörenkaita. Jos vertaat rallin pikataipaleaikoja 80-luvulta ja tältä ajalta, varmaan puolet nopeuden lisääntymisestä johtuu renkaista. Loput kuskeista ja autoista.

    VastaaPoista
  2. Noin sitä minäkin järkeilen nyt jälkikäteen vaikka en sitä asennusvaiheessa ymmärtänyt.

    VastaaPoista
  3. Ei ABS tai ristivyörenkaa muuta sitä tosiasiaa, että sivuttaispito renkaalla on edessa isomman massan takia parempi, joten siitä syystä taakse paremmat.

    VastaaPoista
  4. Ehkä tuo vanha autokoulunopettajan neuvo on sittenkin kaikkein perustelluin. Auton käytös hätäjarrutuksessa on sittenkin olennaisinta. Vaikka silti ihmettelen tuota Autorengasliiton nettisivulla julkaistun saksalaisen ADAC selvityksen kohtia suuntavakavuus jarrutuksessa ja jarrutus mutkassa. Etuvetoisessa autossa ensin mainitussa kohdassa on parasta kun parhaat renkaat on edessä mutta jälkimmäisessä päinvastoin. Ja sitten vielä eriteltynä onko tienpinta märkä vai kuiva.

    Vesiliirtoon, sivuttaispitoon yms voi itse vaikuttaa kaasupoljinkäytöksellä (=nopeudella). Hätäjarrutustilanne sen sijaan tulee aina yllätyksenä.

    VastaaPoista