23.6.2008

Piirros leikkikouluajoilta



Olin juhannuksena mökillä (ja vietin syntymäpäivääni). Juhannus kaupungissa on aina tuntunut minusta ahdistavalta. Tyttärellänikään ei ollut muuta tekemistä viikonloppuna eikä ollut vuosiin ulkomailla asuneena ollut juhannusta mökillä niin lähti mukaan ja sitten vielä kävimme hakemassa mukaan erään hänen koulukaverinsa. Minä tietenkin isänä houkuttelin nuoria neitoja lähtemään juhannuspäivän lavatansseihin, joiden teemana oli "maajussille morsian". No kävivät neidot siellä näyttäytymässä - ehkä vain minulle mieliksi.

Puoliksi juuriltani hämäläisenä nautin mökillä olosta. Olihan sillä seudulla äidin puoleisen sukuni juuret muutaman sadan vuoden ajalta. Jännää miten tuollaiset asiat jotenkin korostuvat iän myötä.

Tuossa edellä oleva talvinen hiihtokuva on minun leikkikoulussa 5 v tekemäni. Löytyi mökiltä vanhasta matkalaukusta kokoelma vanhoja piirustuksiani.

Kuvan oikeassa yläreunassa on varmaan ensimmäisiä signeerauksiani. Venäläisin kirjaimin etunimeni Igor. Lisäselityksenä leikkikoulu oli Helsingissä Lönnrotinkadun ja Yrjönkadun kulmassa 1950-luvun alussa sijainnut venäläinen Tabunovin leikkikoulu, josta julkaisin jonkin aikaa sitten täällä blogissa luokkakuvan.

Nimessä Igor on kuitenkin kirjoitusvirhe. Kaksikielisenä sekoitin venäläisen I kirjaimen (tässä И) ja Suomen N kirjaimen. Eli olin kirjoittanut nimeni alkuun suomalaisen N kirjaimen kun olisi tietenkin pitänyt kirjoittaa venäläinen I kirjain (tässä И), joka on kuin N kirjaimen peilikuva.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti