17.6.2011

Retiiseillä herkuttelu

Tuli viime viikolla mieleeni vanha tapa syödä retiisejä. Tapa jonka isäni opetti minulle lapsena. Vaikka syön edelleen retiisejä mielelläni niin olin tavan jo unohtanut.

Eli retiisit pestääm tavanomaisesti ja minä myös kuivaan ne. Sitten tuleekin se mielenkiintoinen. Voirasiasta veitsellä pieni nokare aitoa voita retiisin päähän ja siihen sitten ripotellaan hiukan vielä suolaa. Ja sitten suuhun.

Elämys oli mahtava. Suorastaan uskomaton. Retiisin kirpeys neutraloitui kummallisesti kokonaan tuosta voi-suola yhdistelmästä. Söin herkutellen koko pienen retiisinipun eikä suuhun jäänyt minkäänlaista kirpeää jälkimakua.

Ostin tällä viikollakin retiisejä ja kokeilin uudestaan. Herkullista. Taidan palata kokonaan tuohon lapsuuden tapaan nauttia retiisejä.

3 kommenttia:

  1. Eikös voisi keskittyä olennaiseen ja jättää retiisi pois ja nautiskella pelkkää suolasta voita?.. Sen voi sitten neurtalisoida pullollisella Vine from France....?

    VastaaPoista
  2. Täytyy kyllä rehellisesti myöntää, että kuulostaa sen verran herkulliselta, joten pakko olla ryssäresepti.. "Ryssä" sanan käytön olen itselleni suonut, koska olen itse varttiryssä.. ;)..
    Mistä tulikin mileeni hauska juttu työympyröistä: Meillä on iso projekti Venäjällä ja siellä kippis on: за ваше здоровье...
    Me sitten projektiporukkalla Suomessa kilistellen käänsimme sen näppärästi: nastarenkaat..

    Joten hyvää viikonloppua kaikille ja nastarenkaat... ;)

    VastaaPoista
  3. Ilja: Na starenkaat on aika hauska vastine, siis na starenkaat vaan sinnekin :)

    VastaaPoista