18.10.2009

Kotona ehkä homeongelma

Minulla on osa-aikaeläkeläisenä jatkuva kiire. Ei kai sitä tosiasiassa edes ole. Todennäköisesti on vain kyse huonosta suunnittelusta ja itsekurista. Toisaalta päätin jo vuosia sitten että en ota turhaa stressiä moisesta. Kunhan yritän tehdä parhaani.

Tänne blogiinkaan en välillä ehdi kirjoittaa vaikka useitakin minun mielestäni ihan hyviä aiheita on kypsynyt mielessäni. Nykyään kirjoitan sentään aiheen itselleni ylös, jotta sitten kun runoratsu laukkaa hiukan paremmin on mistä ottaa aiheita.

Olen viimeisen viikon aikana selvitellyt minua jo pidempään vaivanneista hengitysvaikeuksista. Lääkäri arveli vaivaa keuhkoahtaumaksi ja syylliseksi pitkää tupakointiani. Lähetti spirometriamittauksiin.

Yritin kyllä hiukan ihmetellä että lopetin tupakoinnin melkein 9 vuotta sitten ja ja nämä hengityvaikeudet alkoivat ilmetä ensimmäisen kerran ehkä vasta n 3 vuotta sitten. Tarkistin vielä ex-vaimoltani oliko hän havainnut mitään hengitys- ja hengästymisvaikeuksia kun olimme viettämässä 60-vuotispäiviäni Barcelonassa. Ei ollut. Olin hirmu vauhdilla liikkunut katuja ylös ja katuja alas. Se onkin lempiharrastukseni ulkomaisissa suurkaupungeissa.

Viime viikonloppuna keskustellessani mökillä hengitysvaikeuksista esitettiin minulle ensimmäisen kerran kysymys olenko miettinut ettei kyse oile jostain homeongelmasta asunnossani.

Yhtäkkiä älysin ensimmäistä kertaa että ainakin ajallisesti korrelaatio olisi mahdollinen. Oireet alkoivat ehkä hiukan sen jälkeen kun muutin nykyiseen asuntooni. Eräitä muitakin asuntoon liittyviä seikkoja alkoi kirkastua. Onneksi muistin erään tuttavan tuttavan joka on koulutukseltaan insinööri ja ammatiltaan terveystarkastaja. Sain häneltä rautaisannoksen hyviä neuvoja miten asiassa on tarkoituksenmukaista ja järkevää edetä.

Hämmästykseni on ollut suuri kun olen netistä etsinyt tietoja homeen aiheuttamista terveysongelmista. Netistä tietoja etsiessä pitää aina muistaa harrastaa myös riittävää lähdekritiikkiä. Kaikki netin tiedon lähteet eivät välttämättä ole luotettavia tai autoritatiivisia. En ole aikaisemmin voinut edes kuvitella miten hurjia vammoja saattaa homealtistuksesta aiheutua.

En kirjoita enempää nyt. Raportoin myöhemmin lisää kun tiedän jotain raportoimisen arvoista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti