19.8.2008

Murre ja slangi tarttuu

Kävin Savossa asumassa yli 20 vuotta.

Jotkut helsinkiläiset tuttuni olivat järkyttyneitä ja ihmettelivät miten kukaan voi viihtyä ylipäänsä Savossa. Minä viihdyin. Enkä tiedä vieläkään mihin tuollainen ennakkoluulo perustuu.

Aina välillä epäilen voiko tuollaista heimoluonnetta ylipäänsä olla olemassa mutta aivan yhtä usein huomaan sen pitävän paikkansa.

Minulla on kosketuspintaa hämäläisiin lankomieheni, äidin puoleisten hämäläisten sukujuurieni kautta sekä vuosikymmenien kesälomaoleilusta äitini suvun peruja olevalla kesämökillä sydän-Hämeessä. Eli osa ns juurista on siellä.

Savolaisuuteen minulla on kosketuspintaa kahden (ex-)vaimoni kautta sekä yli 20 vuoden asumisesta Savossa savolaisten keskellä.

Noille helsinkiläisille epäilijöille olen joskus sanonut leikillisesti, että savolaisista voi olla montaa mieltä. Heitä voi inhota tai rakastaa, mutta kylmiksi he eivät ketään jätä.

Itselleni tarttui muutama sana Savossa asuessa hyvin nopeasti. Muistan aina sen ihmetyksen aiheen kun yksi savolainen naisystäväni muutaman kerran huvittuneena havaitsi minun käyttävän sanaa mussiikki. Eli sanoin sen aivan huomaamattani kahdella s-kirjaimella. Tosi savolaisittain vaikka muuten puhuinkin varmaan 98% yleiskieltä.

Hämeessä tarttuu nopeasti tervehdys "moro" ja kyllä linja-autoakin alkaa aika nopeasti nimittää onnikaksi (sanasta omnibus).

Tuli vain mieleeni kun sain slangisanoja vilisevän sähköpostin. Voi muuten miten hienoa luuttumusiikkia juuri tuleekin radiosta. Keskitynpä siihen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti